Hoe gevaarlijk is windkracht 10?

Zondag wordt er windkracht 10 voorspeld met windstoten tot 130 km per uur. Hoe gevaarlijk is dit? Is het slim om binnen te blijven?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.7K
Pieterke
4 jaar geleden
Het zijn met name de windstoten die erg gevaarlijk zijn. Ik zou niet met de auto of fiets de weg op gaan als het niet persé nodig is.

Antwoorden (1)

Ik zou maar binnenblijven. Alleen al vanwege het gevaar van rondvliegende zaken.
Ter vergelijking:

Windkracht 9
schoorsteenkappen, antennes en dakpannen waaien weg, kinderen moeten moeite doen om te blijven staan, takken breken af, alleen zwaluwen en eenden vliegen nog

Windkracht 10
aanzienlijke schade aan gebouwen, volwassenen hebben veel moeite om te blijven staan, bomen raken ontworteld, vogels blijven aan de grond
.
Een weerbericht
De zuidwestenwind neemt zondagmiddag nog wat verder in kracht toe en wordt krachtig tot hard boven land met kans op zeer zware windstoten van 100-110 km/uur. In de kustgebieden waait het stormachtig en aan zee staat enige tijd een zuidwesterstorm, windkracht 9. In het noordwestelijk kustgebied en bij de Wadden KAN een zware storm voorkomen, windkracht 10. Daarbij komen zeer zware windstoten voor van 120-130 km/uur.