Is het mogelijk om met de zon mee te reizen?

Dat je zegmaar met de auto rijdt of met het vliegtuig vliegt, maakt niet uit welk vervoersmiddel. Maar dat de zon boven je blijft en het dus dag blijft.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Ja hoor, als je jezelf snel genoeg naar het westen verplaatst blijft de zon op 'dezelfde' plaats staan. De omtrek van de aarde is ca. 40.000 km. Als je dat deelt door 24 moet je dus ca. 1665 km per uur hollen / fietsen / rijden / vliegen. Zwaai je als je langskomt?
6 jaar geleden
De omtrek van de aarde is ruim 40.000 km dus als je ter hoogte van de evenaar met de zon wilt meereizen dan zul je 40.000/24=1666,66 km/u moeten reizen.
Dat is sneller dan een verkeersvliegtuig maar een straaljager die sneller dan het geluid kan vliegen zou in theorie voldoen mits hij voldoende brandstof voor 24 u vliegen zou kunnen meenemen.
Als je meer richting de noord- of zuidpool rond wilt reizen dan kan het met minder snelheid: als je in theorie op een afstand van 10 km in een kring rond de pool met de zon meewandelt dan kun je die ruim 60 km best in een dag lopen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Je was me voor :-(
Maar dikke plus hoor !!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op 10 km van de pool hoef je een groot gedeelte van het jaar niet eens uit je luie stoel te komen om maandenlang 24 uur per dag van het zonnetje te genieten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
maar de vraagsteller wilde met de zon meereizen, dus geen geluier in een stoel maar steeds de zon aan dezelfde kant houden...