Waar worden weersvoorspellingen voor lange termijn op gebaseerd?

Ik dacht dat ik hoorde dat deze winter een horrorwinter zou worden. Na weken met smart op de kou te hebben gewacht, trek ik de conclusie dat dit niet meer gaat gebeuren. Nu vraag ik me af: Waarom geven ze überhaupt die voorspelling, als ze er zó erg naast zitten. Waar is het op gebaseerd? Hoe groot is de kans nou echt dat een langetermijnvoorspelling uitkomt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze winter is een horror winter! Er is kwakkelweer en geen degelijke vrieskou met sneeuw. Hoeveel horror wil je hebben?-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
haha, helemaal mee eens. Ik heb liever 10 graden onder nul dan 10 graden onder nul. Ik kijk trouwens inmiddels alweer naar de zomer! Want ik ben een zomer- en winterliefhebber. ;)

Het beste antwoord

Voor een strenge winter zijn een aantal belangrijke voorwaarden nodig, die nodig zijn voor een voorspelling op zeer lang termijn.
Ontbreken al deze voorwaarden, dan is er kans op een strenge winter zeer klein.
Zijn er wel een aantal voorwaarden aanwezig, voor een koude winter, dan is die kans dan ook veel groter.
Zijn er ongebruikelijk veel juiste voorwaarden aanwezig, dan is de kans op een ongebruikelijk koude winter erg groot en gaat men over tot het voorspellen van een horrorwinter.
Echter de natuur is en blijft erg grillig, ook al denkt de mens zeker te weten dat het zeer koud wordt, dan nog kunnen er onverwachts, niet voorspelbare veranderingen komen in die voorwaarden, zodat de voorspellingen totaal niet uit komen, zoals deze winter!

Even een voorbeeld: voor winterkoude is een van de voorwaarden in ons land, een oosten tot noordoosten wind.
1 In de winter brengt deze wind de koude uit Rusland direct naar ons land toe en kan het hard gaan vriezen.
2 Maar soms is er geen echte koude lucht aanwezig in Rusland, dus zal het dan hier ook niet zo koud worden, maar een beetje kwakkelen.
3 Maar een enkele keer stroomt er vanuit het zuiden van Europa, warme lucht hoog naar het noorden toe, om dan via Rusland naar ons land toe te stromen.
En wordt het met een oosten tot noordoosten wind hier alleen maar zachter en gaat het flink dooien.
Dus een van de voorwaarden om hier flinke vorst te krijgen, is een oosten tot noordoosten wind, maar dat is alleen een van de voorwaarden, maar zeker geen garantie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een weersvoorspelling is heel betrouwbaar voor een dag of drie, vier.
Hij is redelijk betrouwbaar (maar dan al ruim voorzien van termen als "waarschijnlijk") voor een dag of tien extra.
Daarna wordt het een gok, waarbij alleen nog statistische waarschijnlijkheden kunnen worden aangegeven.