Dat is de temperatuur waaronder dauw ontstaat, ook wel dauwpunt genoemd. Hoe hoger de luchtvochtigheid hoe dichter de temperatuur van het dauwpunt bij de temperatuur dan de lucht ligt. Vochtige lucht hoeft minder af te koelen dus zal er minder gauw dauw ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bedoel je het dauwpunt.

Het dauwpunt is de temperatuur waarbij bij gelijkblijvende dampdruk condensatie optreedt.

Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme lucht en raakt bij voldoende isobare afkoeling verzadigd met waterdamp, de relatieve luchtvochtigheid wordt 100%. In de buitenlucht kan dit gebeuren in de vorm van dauw. Als het dauwpunt onder het vriespunt ligt is dit in de vorm van rijp en wordt gesproken van de rijptemperatuur. Hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe dichter het dauwpunt ligt bij de temperatuur van de lucht. Bij een hogere luchtvochtigheid is de lucht al bijna verzadigd en hoeft deze nog maar weinig te worden afgekoeld om te condenseren. Bij een relatieve luchtvochtigheid van 100% is het dauwpunt dan ook gelijk aan de luchttemperatuur. Het dauwpunt kan worden bepaald aan de hand van het verschil tussen de natteboltemperatuur en de drogeboltemperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het dauwpunt / de dauwtemperatuur uit de bouw; dat is het punt in de buitenmuur, waar de waterdamp kan condenseren. Is dit niet juist berekend, kan dit nadelig voor de isolatie zijn of vocht in je muur (en schimmel) betekenen.