Het waait hard op dit moment. Maar hoe komt het dat dat met hevige vlagen en stoten gaat en niet gelijkmatig ?

Deze vraag is 4 jaar geleden eerder gesteld ( http://www.goeievraag.nl/wetenschap/overig/vraag/99086/ene-moment-geweldige-wind-moment ) maar niet echt beantwoord. Er waren 2 antwoorden: de ene gaf een algemene verklaring voor het verschijnsel wind en de andere verwees naar een link die niet (meer) werkt. Maar ik ben wel echt benieuwd naar het echte antwoord. Ik hoop dat er meteorologen onder jullie zijn die dit gewoon weten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/364a7823d2/article/windstoten_in_buien.html

Het beste antwoord

Op dagen met wind is er in de onderste luchtlaag van de atmosfeer sprake van turbulentie (werveling) door wrijving van de bewegende luchtlaag over de niet meebewegende hindernissen op de grond (bomen, bossen, gebouwen en steden). Dan zijn er dus interne luchtbewegingen ten opzichte van de algemene beweging van de luchtlaag. Dit ervaren wij op de grond als variaties in de windsterkte. Maar dat is niet alles.

Ik begin even met opstijgende lucht op een windstille (!) mooie zomerdag (thermiek). De zon verwarmt het aardoppervlak (en niet de lucht zelf).
Het aardoppervlak wordt warmer en gaat dan de lucht vlak boven de grond mee verwarmen. Door verschillen in “natuurlijke bekleding en door de mens aangebrachte aankleding van het aardoppervlak” wordt de lucht op de ene plek sterker verwarmd dan op de andere plek. Een zandvlakte of kale akker wordt sneller warm dan een weiland en in en boven een bos of boven een waterplas gebeurt de luchtopwarming nóg trager. De warmste lucht is door de uitzetting relatief licht geworden en stijgt op een gegeven moment ineens op. Omdat het hete geasfalteerde parkeerterrein echter niet mee omhoog gaat, ontstaat er zo een luchttekort op die bepaalde plek. De lucht stroomt dan horizontaal van rondom toe, en parasols vallen door zulke windvlagen ineens om terwijl er verder geen blijvende wind is.

Als de thermiek wat verder ontwikkeld is, zeker als er later ook zomerse buien ontstaan, ontstaan er ter compensatie van al dat thermiekgedoe ook neerwaartse luchtstromingen, die tegen het aardoppervlak botsen en daar alleen zijdelings weg kunnen. Ook dat geeft tijdelijke horizontale luchtstromingen, die we als windvlagen ervaren.

Nu denken we ons deze verticale luchtbewegingen en de horizontale in- en uitstroomeffecten even in terwijl we de hele luchtlaag als een constante wind over het aardoppervlak laten schuiven. Dan is er voorafgaand aan zo’n verticaal hangende uitstroomslurf een tijdelijk verhoogde horizontale windsnelheid, terwijl aan de achterkant de combinatie van achterwaartse uitstroming en voorwaartse wind misschien wel een tijdelijke windstilte oplevert.
Andersom ontstaat er aan de voorkant van een thermiek-instroomschacht een tijdelijke windstilte, en aan de achterkant een verhoogde windsnelheid.

In een reactie vervolg ik deze uitleg hoe dit allemaal samenspant om ons te verrassen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
(vervolg)
Het aardoppervlak is dus eigenlijk een verstorende factor voor verticale luchtbewegingen. En deze soort verstorende effecten heeft het aardoppervlak óók op de wervelingen waar ik het helemaal bovenaan in de antwoordtekst over had, die ook zonder zonkracht op bewolkte dagen al ontstaan door wrijving van de bewegende luchtlaag over de niet meebewegende hindernissen op de grond. Bij zeer krachtige winden zoals in een storm zijn vooral deze uitstroom-wervelingen oorzaak van onverwachte en als onberekenbaar ervaren windstoten. Zeker als er in die storm ook nog buien ontstaan, want die versterken en concentreren de opstromingen, én voorzien de neerstromingen van extra afkoeling door er meevallende waterdruppeltjes in te laten verdampen (hetgeen veel warmte kost, wat de lucht verder afkoelt en de neerstroming verder versterkt).
Opgemerkt moet nog worden dat de windsnelheid op enige hoogte (zeker in storm) hoger is dan de wind dicht boven het aardoppervlak. Vandaar ook die wervelingen. Welnu, als een flinke dalende luchtkolom bij het aardoppervlak aankomt, is zijn eigen voorwaartse snelheid in het algemeen ook nog eens die van de bovenlucht, en dus “sneller dan de wind”! Ook dat versterkt de ervaren heftigheid van de tijdelijke windstoten. De horizontale windsnelheid in zulke windstoten is dus duidelijk groter dan de algemene wind van de storm, en het grootst op de plek waar je dat effect niet kunt voelen of zien aankomen! Daarom zijn weeralarmen nodig (en nuttig als er dan ook rekening mee gehouden wordt). Grote vliegtuigen vliegen bij de landing met lage snelheid en zijn dan gevoelig voor dit soort verrassingen. Waarschuwingssystemen met snelle computers in het vliegtuig geven dan soms aan dat er beter weer vol gas gegeven kan worden en dan zie je een vliegtuig ineens de landing afbreken.
Lege vrachtwagens zijn per definitie “geland” en minder flexibel dan die vliegtuigen ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartstikke bedankt Bordensteker voor dit uitgebreide antwoord ! Ik geef je meteen "Het Beste Antwoord" al ben je toto dusver de enige. Maar dat zal wel zo blijven want ik kan me niet voorstellen dat iemand hier nog iets aan toe te voegen heeft :-)