Zijn er meer hoosbuien?

De NOS meldt stellig dat er door de klimaatverandering meer hoosbuien zijn.
Zijn daar objectieve cijfers van?
Of is de focus meer op die hoosbuien gericht, en lijkt het daardoor vaker voor te komen?

5 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Check het KNMI even hier: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/intensiteit-van-extreme-neerslag-in-een-veranderend-klimaat

Antwoorden (1)

Uit statistische analyse van lange meetreeksen van de KNMI-neerslagstations blijkt dat het aantal dagen waarop hoosbuien vallen toeneemt. Deze toename is een gevolg van de opwarming van het klimaat. Warme lucht kan meer vocht bevatten waardoor de hoeveelheid en intensiteit van de regen toeneemt. Deze trend zal zich in de toekomst, bij verdergaande opwarming, voortzetten.

Naast deze kortdurende intensieve neerslag, wordt het aantal dagen bijgehouden waarop tenminste één officieel neerslagstation 50 millimeter of meer in een etmaal meet. Dat worden dagen met zware neerslag genoemd. Zulke natte dagen komen in Nederland gemiddeld eens in de zeven tot tien jaar voor. De laatste jaren neemt dit aantal toe.