Waarom vermeldt teletekst een regenkans en niet de regenduur ?

Ik wil graag weten of mijn hele dag verregend of niet.
Met de regenkans van 90% kan het net zo goed om een buitje van een half uurtje gaan.

Utrecht
9 maanden geleden
Ooit van de app "Buienradar" gehoord?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
Yep, maar die voorspelt niet 5 dagen vooruit.
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
de website wel : https://www.buienradar.nl/weer/de%20bilt/nl/2757783/5daagse
ronron1212
9 maanden geleden
vijfdagen vooruit voorspellen hoe lang een bui duurt is erg lastig de bui kan van richting veranderen bijvoorbeeld
Thecis
9 maanden geleden
Het weer accuraat voorspellen is waanzinnig moeilijk. De rekenkracht van computers is daarvoor gewoonweg nog niet sterk genoeg.
De gebruikte modellen komen wel een heel eind. 5 daagse voorspelling zijn correct in 90% van de gevallen. 7 daagse voorspelling nog maar 80%
jc54
9 maanden geleden
Het is geen voorspelling, maar een verwachting.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
Ik begrijp dat het weer voorspellen op de langere termijn moeilijk is. Maar dat is niet de vraag.
Die moeilijkheid geldt voor zowel de regenduur, als de regenkans.
Gevoelsmatig lijkt me de regenduur a-la: het gaat langdurig of slechts kort regenen, makkelijker te voorspellen dan de regenkans op 5% nauwkeurig.

Het beste antwoord

Er zijn veel factoren die de duur van een regenbui kunnen beïnvloeden. Deze factoren zijn onder meer de temperatuur, luchtvochtigheid, windsnelheid en -richting, en de hoeveelheid vocht in de atmosfeer. Het is moeilijk om te voorspellen hoe al deze factoren zullen samenwerken om de duur van een regenbui te beïnvloeden.
Kleine veranderingen in de beginomstandigheden kunnen leiden tot grote veranderingen in het resultaat. Een kleine verandering in de windrichting kan bijvoorbeeld een regenbui naar een ander gebied verplaatsen of langer of korter laten duren dan verwacht.
9 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
Deze onzekerheden gelden toch ook voor de regenkans ?
SimonV
9 maanden geleden
Dàt het waarschijnlijk gaat regenen is gemakkelijker te voorspellen dan ook nog eens de duur ervan.