wat is een westerstorm precies, hoe wordt die veroorzaakt en hoe vaak komt het voor (in NL)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Een westerstorm houd in dat de wind uit het westen komt. Deze wind wordt ook wel aanlandige wind genoemd. Dit noemen ze zo, omdat de wind vanaf de zee aan land komt.
De zon verwarmt de zee en daardoor stijgt er veel water op. Dat water dat blijft in de lucht hangen en zo ontstaan er wolken. Als er een westerwind is worden die wolken naar ons land geblazen. En als de wolken van de zee komen gaat het bijna altijd regenen.
Dit keer was de wind heel krachtig en dan wordt het een westerstorm genoemd. Omdat de wind uit het westen komt dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Buiten hebben we te maken met hogendrukgebieden en lagedrukgebieden.
Zoals de namen al zeggen is de druk hoog of laag.
De lucht stroomt van hoog naar laag.
Op de grens er van, ontstaan storingen, die komen in ons land meestal van het westen.
De lucht draait om de depressie heen, tegen de klok in.
Voor de depressie uit, komt de wind meestal uit het zuiden en achter de depressie uit het noorden en tijdens het passeren van de depressie, ( ten noorden van ons land) komt de wind meestal een korte tijd uit het westen.
Afhankelijk van de plaats van de hogendruk en de lagendruk, kan er enige tijd een westerstorm staan.
Westerstormen komen niet zo vaak voor, meestal is het uit het zuidwesten, en wat minder vaak uit het noordwesten.
Een heel enkele keer, passeert een diepe depressie ons ten zuiden van ons land, dan is er kans op een noord-ooster storm ( sneeuwstorm ) Maar dat is bij ons erg zeldzaam.
Een storm ontstaat dus bij een groot verschil van luchtdruk.