Wat zijn de oorzaken voor het einde van een tijdperk?

Wat zijn de redenen dat een tijdperk afgelopen is bijv. Het Carboon eindigde 280 miljoen jaar geleden. Waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Klimaatverandering
Een catastrofe
Een ondekking

Toegevoegd na 2 minuten:
Een lichamelijke verandering (de ontwikkeling van de hersenen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik beschouw je vraag vooral op geologie gericht vanwege dat je carboon specifiek noemt.

Men relateert de grenzen van de tijdperken aan specifieke geologische kenmerken van dat tijdperk. Voor het carboon geldt dat de vorming van het supercontinent Pangea plaats had gevonden. De overgang naar het Perm (de periode na het Carboon) wordt dan gemarkeerd door een klimaatverandering. In het fossiele archief zie je op dat punt ook dat reptielen een grote vlucht gaan nemen.

Voor ieder tijdperk is wel zo'n markering te benoemen. Zo is het moment waarop de dino's uitsterven duidelijk zichtbaar (zie de foto in de derde bron). Er is een dunstreepje materiaal over de hele aarde waar te nemen is waarboven geen Dino's gevonden wordt en waarvan men denkt dat het ontstaan is als gevolg van een meteoriet inslag.

In de tweede link staat beschreven dat men geologische grensvlakken markeert met een soort van Golden Spikes die dan als eikpunt dienen voor dateringen e.d.

De eerste link geeft je een overzicht van de geologische tijdperken. Je kunt, door de links te volgen, zelf bekijken waarom men de grensvlakken zo gedateerd heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een heel goede vraag, ik denk dat het te maken heeft met niet lineaire processen in de ecologie, zoals een plotselinge algenbloei in een meer, maar dan op wereldschaal. Van meren is bekend dat ze plotseling van de ene naar de andere toestand kunnen gaan als er bijvoorbeeld een langzame bemesting met fosfaat plaatsvindt. Door een wat snellere gebeurtenis zoals een hittegolf kan een algenbloei optreden, resulterend in vissterfte en het verdwijnen van waterplanten uit het ecosysteem. Elk jaar bezinken de algen weer en je zult bij een opgraving dus eerst fragmenten van waterplanten vinden, maar in de hogere lagen vindt je de resten van zwevende algen en blauwalgen (cyanobacterien).
Als je deze goed gedocumenteerde bevindingen overzet naar de oceanen of de wereld als geheel, kun je hetzelfde type plotselinge omslag tegen komen. Er zijn over het algemeen twee factoren, een langzame verandering, bijvoorbeeld de zon schijnt steeds ietsje minder fel of de landmassa's ontvangen steeds wat minder zon door continentverschuiving en een plotselinge gebeurtenis, zoals het uitbarsten van een supervulkaan, of de inslag van een meteoriet of komeet. Na de gebeurtenis is het hele ecosysteem en weersysteem veranderd en vind je andere sedimenten in zee, de hoeveelheid regenwoud is drastisch afgenomen en gespecialiseerde meercellige dieren zijn voor een groot gedeelte gestorven, waardoor de evolutie als het ware weer overnieuw kan beginnen. De grote krijtrotsen van Engeland zijn resten van kleine organismen (foraminiferen) die in het Krijt enorm talrijk waren, dus de vergelijking met een meer is niet eens zo erg uit de lucht gegrepen.