Wat is zonkracht?

Onlangs werd een record verbroken, de zonkracht was op zondag 11 juni 8,7. Ook deze week ligt de zonkracht rond de 7. Wat kunnen ook oorzaken zijn van de steeds hogere zonkracht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

De zonkracht of uv-index geeft aan hoeveel ultraviolette straling de aarde bereikt. Deze straling is schadelijk voor veel organismen, waaronder de mens.

De ozonlaag houdt een deel van deze straling tegen om ons te beschermen, maar de laatste decennia is de ozonlaag aangetast door de uitstoot broeikasgassen, hierdoor is de ozonlaag dunner geworden en kan hij de straling minder goed tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dat verklaart niet het record...
De ozonlaag is zich de laatste tij immers juist weer aan het herstellen.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/gat-in-ozonlaag-herstelt-zich
Zonkracht of uv-index is een maat voor de hoeveelheid ultraviolette straling (uv) in het zonlicht die de aarde bereikt.
De hoeveelheid ultraviolette straling wordt uitgedrukt in de zonkracht, een index die in Nederland kan variëren van 0 (wanneer er geen uv-straling is) tot 10 (voor de maximale hoeveelheid ultraviolet zonlicht). Bij een lage zonkracht (0-4) verbrandt de huid minder snel dan bij een hoge zonkracht (7 en hoger). In landen dichter bij de evenaar en in de bergen kan de zonkracht een waarde van 15 of hoger halen. In de buurt van de evenaar komt dat doordat de zon hoger aan de hemel staat, waardoor de zonnestralen minder gebroken worden door de atmosfeer. In de bergen is de atmosfeer minder dicht.

Belangrijkste reden voor de zeer hoge zonkracht is de combinatie van een hoge zonnestand (we zitten dicht bij de langste dag van het jaar) en de dunner wordende ozonlaag. Fluctuaties in de dikte van de ozonlaag (15-50 km hoog) worden veroorzaakt door veranderingen in de winden die ozon verspreiden.