Sneeuwbuien worden veroorzaakt door een depressie.
Door de lage luchtdruk in die depressie is er vaak veel wind.
Als de depressie voorbij is, draait de wind en wordt dan vaak aflandig.
Een de pressie wordt vaak opgevolgd door een rug van hoge druk, of zelfs een hogedrukgebied
De lucht koelt vaak af en de wind valt weg.
Je moet het dus zo zien.
Een depressie veroorzaakt neerslag en wind.
Een hogedrukgebied veroorzaakt afnemende wind of zelfs weg vallen van de wind en droog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik begrijp dit antwoord niet. Eddijst suggereert dat het ophouden van een sneeuwbui wordt veroorzaakt door het vervangen van een lagedrukgebied door een hogedrukgebied. Waarom is het na een regenbui dan niet windstil?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een zeer beperkt antwoord, wat er gemiddeld gebeurd.
Er zijn echter heel erg veel uitzonderingen waarbij het heel anders verloopt.
Een sneeuw of regenbui maakt geen verschil.
Zitten we nog midden in het lagendrukgebied, dan kan het heel hard blijven waaien na iedere bui.
Pas na het wegtrekken van dat lagendrukgebied, komen we weer in hogere druk en zwakt de wind af.