Hen net een heerlijke avondwandeling gemaakt en zag voor t eerst deze herfst witte nevel boven de weilanden. Heeft dit weersvoorspellende waarde?

Bijvoorbeeld morgen weer mooi weer?

En hoe komt t vandaag en in t algemeen...Is de bodem bijvoorbeeld kouder dan de lucht, die condenseert? Lijkt me niet, maar hoe zit t wel?

Toegevoegd na 13 minuten:
hen moet heb zijn natuurlijk:-/

Toegevoegd na 13 minuten:
hen moet heb zijn natuurlijk:-/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De bodem straalt altijd warmte uit en in de avond is die uitstraling veel meer dan wat er aan zonnestraling binnenkomt. Doordat het straling betreft (onzichtbaar licht) verdwijnt deze direct naar de ruimte, tenzijn ze eerst nog een wolk of een molecuul broeikasgas tegenkomt.

De warme lucht zelf die er boven ligt produceert geen straling ondanks de hoge temperatuur, de lucht kan infraroodstraling niet goed absorberen en dat houdt automatisch in dat lucht ook geen infraroodstraling afgeeft.

De aarde zal dus uitstralen tot een evenwicht met de hemel is bereikt en wordt steeds kouder. Het dunne laagje lucht dat zich langs het aardoppervlak koelt af door langzame stromingen langs het afkoelende aardoppervlak. Als de lucht zover afgekoeld dat het dauwpunt wordt gepasseerd dan gaat het water in de lucht condenseren, op het gras en vlak erboven. De koude luchtlaag blijft op de aarde liggen omdat zijn dichtheid wat groter wordt en door de grote weerstand vlak langs het oppervlak verdwijnt ook de wind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee net andersom, de lucht wordt kouder. En koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht, zodat dat vocht door de lucht uitgestoten wordt, eb hele kleine druppeltjes worden die mist vormen.
En wat dat over het weer zegt weet ik niet, weet wel dat de voorspellingen volgens de weerman nog goed zijn, (of je moet graga novemberweer willen, dan zijn de voorspellingen lecht)