Waarom is het de ene dag warmer dan de andere dag?

Ik begrijp de seizoenen en dat dat komt door de tilt van de aarde. Maar waarom is het de ene dag warmer (of kouder) als de andere terwijl de wind kracht en richting hetzelfde blijft. Alvast bedankt.

een jaar geleden
2.3K
TurfGraver
een jaar geleden
Wellicht omdat de lucht welk die wind mee neemt de ene keer koeler is dan een ander keer?
Wind uit een bepaalde richting wil niks zeggen over de temperatuur.

Antwoorden (1)

Weer is een complexe zaak. Niet alleen de locatie van de hogedruk en lagedruk systemen, maar (bijvoorbeeld) ook de temperaturen van hogere luchtlagen en de vochtigheidsgraad van de lucht speelt mee.
Als er nu een aantal dagen achter elkaar lucht uit (bijvoorbeeld) het zuiden komt, dan zou je zeggen dat je naar België / Frankrijk moet kijken om te weten wat voor weer het die komende dag is. Dat klopt, maar dan moet je ook naar die zuidelijke landen kijken waar die de lucht vandaan krijgen. Is dat uit zuidoosten of zuid of zuidwesten? Is dat afkomstig van boven de oceaan of vanuit het Spaanse binnenland?
En is er in hogere luchtlagen een koudere luchtstroom die invloed heeft? Is er veel bewolking waardoor het in de nacht niet afkoelt of is het juist open waardoor het wel afkoelt?

Al deze aspecten spelen mee, en daarom is het weer de ene dag warmer dan de andere dag, ondanks dat je twee dagen de wind uit dezelfde richting krijgt.
een jaar geleden