Zorgen broeikasgassen ook voor een mindere toelating van warmtestraling vanaf de zon?

Door de broeikasgassen kan de warmtestraling vanaf de aarde niet ontsnappen. Maar is de warmtestraling vanaf de zon dan ook minder aanwezig op aarde, zodat het effect niet zo groot is? Of dringen de warmtestralen van de zon zo diep door dat een grotere absorptie in de atmosfeer ook van die kant nadelig blijft?

9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Broeikasgassen houden straling die direct van de zon afkomstig is niet tegen, maar alleen vanaf het aardoppervlak teruggekaatste warmte. Je stelt dat al in je vraag. Andere vormen van luchtverontreiniging, zoals roetdeeltjes, zorgen er wel voor dat minder stralingswarmte het aardoppervlak kan bereiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar waardoor kunnen broeikasgassen wel de warmte van onder tegenhouden/absorberen maar niet de warmte stralen van boven. Licht dat dan aan toch een verschillende golflengte?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat komt inderdaad door het verschil in golflengte. Zonlicht bestaat uit korte golven (infrarode deel van het spectrum, lengte rond 883 nanometer), warmtestraling zit in het uitraviolette deel van het spectrum (golflengte 780 nanometer tot 1 mm) Broeikasgassen die inkomend zonlicht dus ongehinderd doorlaten, kunnen wel uitstralende warmte opnemen.
erotisi
9 jaar geleden
Wat bedoel je met 'warmtestraling zit in het ultraviolette deel'? Warmtestraling zit toch eerder in het infrarode deel? Of is het een vergissing?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonlicht Volgens mijn collega, specialist luchtverontreiniging, wordt zonlicht pas in warmte omgezet als het een object treft. Het is dus niet in de eerste plaats warmtestraling. Als dat zo was werd het wel in de atmosfeer geabsorbeerd, en we zijn het erover eens dat dat niet gebeurt.
erotisi
9 jaar geleden
Ik lees op Wikipedia bij 'elektromagnetische straling': "Ook gedeelten van het infrarood spectrum worden niet door de atmosfeer doorgelaten. Metingen daaraan moeten dan worden uitgevoerd met een satelliet."
Er staat een leuke grafiek bij, die per golflengte bepaald welke wordt doorgelaten. Ik ga er daarbij wel vanuit dat het straling betreft vanaf de zonkant.
Ik beschouw dan infrarode straling als de directe warmtestraling afkomstig van de zon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blijkbaar is het deel van het infrarood spectrum dat in de atmosfeer warmte opneemt kleiner dan het ultraviolette deel dat vanaf de aarde komt. Anders zou het broeikaseffect niet zo sterk zijn en was de atmosfeer van nature veel warmer dan hij nu is.