waarom liggen de sedimenten van het Trias minder landinwaarts dan die van het Krijt?

Dit behoort tot de aardrijkskunde

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Dit heeft te maken met hoe de continenten lagen.
Vergelijk op de schema's de ligging aan het begin en einde van de trias.
erotisi
8 jaar geleden
Waar denk jij aan bij sedimenten?

Antwoorden (1)

Door toeval.

De sedimenten uit het Krijt liggen vaak minder landinwaarts (dus meer aan zee): zoals de White Cliffs of Dover in Engeland (bekken van Londen), de krijtrotsen van Etretat in Frankrijk (Bekken van Parijs) en Moens Klint in Denemarken. Het omgekeerde komt eveneens voor: in West-Engeland liggen de sedimenten van het Trias inderdaad dichter bij zee dan die uit het Krijt en dat is ook in Zuid-Frankrijk (Aquitaine bekken) het geval.

Bedenk echter dat onder veel Krijtsedimenten ook die van het Trias liggen (met veelal die uit de Juratijd er tussenin). Er lijkt geen correlatie te zijn tussen sedimenten uit oudere perioden en nabijheid van de kust. Die is er wel wat betreft de meest recente perioden: de allerjongste sedimenten vind je dichtbij kusten van oceanen, zeeen en grote meren.

Hier op Kreta liggen zowel sedimenten uit het Perm, het Trias, Jura en Krijt dicht bij de kust (of ze vormen zelfs de kust). Echter de jonge sedimenten (Plioceen en Pleistoceen) zijn vrijwel steeds zeer nabij de kust. Uitzondering zijn sedimenten die ontstaan als druipsteengrotten instorten, en de grond uit de rond het gat liggende bodem geleidelijk aan het ontstane gat opvult (zie bron)