Waarom zijn in de winter vaak grote temperatuursverschillen juist binnen Nederland?

Nederland heeft geen bergen, die een weerscheiding kunnen veroorzaken. Landen als Noorwegen en Spanje hebben dat wel. Verder is Nederland een klein land. Die 2 factoren pleiten voor kleine temperatuursverschillen in Nederland. Toch zijn er vaak in de winter behoorlijke verschillen in Nederland. Hoe kan het toch, dat dit soort weergevechten zich vaak juist in Nederland plaatsvinden?

8 jaar geleden
1.3K
Amadea
8 jaar geleden
Water is bij ons een veel bepalende factor.

Antwoorden (2)

De temperatuurverschillen zoals ze nu zijn, komen niet vaak voor. Alleen wanneer, net als nu, de grens tussen een koufront en een warmtefront precies over Nederland ligt.
8 jaar geleden
corzijlstra
8 jaar geleden
Toch gebeurt het veel vaker in Nederland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar het temperatuurverschil is nu bizar en schommelt (maar dat is toeval) rondom de 0°. Daardoor kun je in Leeuwarden schaatsen en in Vlissingen "in bikini" lopen. Dat komt haast nooit voor.
corzijlstra
8 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van MaartenVerrips.
De belangrijkste factor die de temperatuur in Nederland regelt is de aanwezigheid van de Noordzee. Die koelt 's winters langzamer af en warmt 's zomers langzamer op dat het land en heeft daardoor een matigende invloed op de temperatuur. Die wordt minder naarmate je verder van de zee af komt en daardoor is het in het oosten 's winters vaak kouder en 's zomers warmer dan aan de kust.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
corzijlstra
8 jaar geleden
Waar je verder van de zee af zit neemt de invloed van de zee ook af. Maar Nederland is een klein land. Extreme ijzelsituaties zoals nu komen weinig maar, maar wel vaak is het in het noordoosten belangrijk kouder dan in het noordwesten, meer dan je in een klein land zou verwachten, waar geen bergen zijn. Een front ligt opvallend vaak in Nederland.