Dat kan, in verschillende luchtlagen kunnen verschillende temperaturen heersen en uit beide kan tegelijk neerslag vallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Regen overgaand in sneeuw. Het speelde afgelopen zondag een rol in het weerbeeld, en deze dinsdagavond opnieuw.

Met een mengelmoes van regen, sneeuw en lokale ijzel eindigde het afgelopen weekeinde. Vooral op plekken waar de neerslag net iets intensiever was dan elders, sneeuwde het zondag enige tijd.

Op zich klinkt dit misschien voor velen wel logisch, want hoe meer neerslag er tegelijk uit de wolken valt, hoe meer kou wordt meegenomen. En in zekere zin klopt die redenering ook wel, maar wat er gebeurt nu eigenlijk precies? We beschrijven het proces van de transformatie van regen naar sneeuw.

Afgelopen zondag: een schoolvoorbeeld

De situatie van afgelopen zondag was een schoolvoorbeeld. Een neerslaggebied vanuit België en Duitsland trok vanuit het zuiden over Nederland, met een mengelmoes van regen en sneeuw. Waar en wanneer de neerslag intensief genoeg was viel ze in de vorm van sneeuw of natte sneeuw. Waar dat niet zo was viel regen. Op sommige plaatsen werd het wit, terwijl het tegelijkertijd een paar kilometer verderop bleef bij op slag wegdooiende sneeuw of regen. Op plekken waar de grond nog bevroren was, leverde dat laatste vorming van een ijslaagje op het aardoppervlak op: ijzel." (bron)