Is het mogelijk om een indoor regenboog maken zonder glasplaat, prisma of spiegel?

Toegevoegd na 12 minuten:
Een regenboog wordt veroorzaakt door breking en weerkaatsing van zonlicht in waterdruppels. Deze zweven of vallen vrij en hebben dankzij hun oppervlaktespanning een bolronde vorm. Het licht breekt bij het binnengaan van een druppel, weerkaatst aan de achterkant van de druppel, en treedt na nog een breking aan de voorzijde uit. De verschillende kleuren in het witte zonlicht breken onder verschillende hoeken, wat een spectrum oplevert. De waterdruppel werkt dus tegelijk als een spiegel en een prisma.

Is het ook mogelijk om een indoor regenboog te maken zonder glasplaat, prisma of spiegel?

Toegevoegd na 34 minuten:
Kun je de werking waardoor de outdoor regenboog ontstaat (met water en licht) namaken maken indoor, zonder glasplaat, prisma of spiegel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.3K
Thecis
8 jaar geleden
overigens, de druppels werken niet altijd als spiegel, meestal gaat het licht gewoon door de druppel heen en wordt natuurlijk wel 2x gebroken.

Antwoorden (3)

Met een RGB laser is het mogelijk om alle kleuren van de regenboog te maken, dus lijkt mij een indoor regenboog maken met een laser geen enkel obstakel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het maken van een regenboog lukt niet zomaar. Dat is ook een effect wat je pas ziet met afstand.
Echter, het breken van licht zodat je de afzonderlijke kleuren ziet, is mogelijk op een heel aantal manieren:
Deze geef je zelf al aan:
- prisma
- glasplaat
- spiegel

Eigenlijk kan je alles gebruiken wat goed weerspiegelt.
- gepolijst metaal, daar is het in de juiste hoek mogelijk om het effect te zien, maar dat is heel erg moeilijk.
- oppervlak van mijn telefoon (S6) doet het ook onder de juiste hoek.

Maar denk ook aan een bak met water, in een aquarium kan je soms ook een regenboog zien (nou ja, geen regenboog, maar wel de afzonderlijke kleuren).

Dan is er nog iets anders, maar daar moet de kamer echt heel erg donker voor zijn. Als je een kamer afplakt en 1 klein gaatje in het doek maakt, krijg je het zogenaamde slit-experiment. Het effect is als volgt (bovenste plaatje):
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweespletenexperiment#/media/File:Single_slit_and_double_slit2.jpg

Echter, op het moment dat je dit niet met een laser, maar met wit licht doet, werkt het ook (wel echt een klein gaatje maken!). Maar bij het bijkomende effect dat je de kleuren uit elkaar trekt. Je krijgt dus een regenboog patroon (oftewel een kleurenspectrum).

Toegevoegd na 4 uur:
Voor het inteferentiepatroon van wit licht, zie de volgende link:
http://www.schoolphysics.co.uk/age16-19/Wave%20properties/Interference/text/Young's_double_slits/index.html
Figuur 3 onderaan.
8 jaar geleden
doe het met een cd ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
je kunt een soort van waterpistool pakken en met je vinger erop duwen zodat er hele kleine druppeltjes komen en dan zie je recht voor je een kleine regenboog .

deed dit heel vaak toen ik 6 was.