Orkanen hebben om te ontstaan een watertemperatuur van minimaal 26 graden Celsius. Ons zeewater is geen 26 graden Celsius. Dus je zou zeggen dat een orkaan hier niet kan komen.
Toch ontstaan er zelden kleine orkaantjes in Nederland.
Dat gebeurde vorige eeuw, in 1944 in de 2e wereldoorlog. Er waaide toen een wind van 122 km/u. Er was toen best veel schade voor een categorie 1; bomen waren omgewaaid en ontworteld, takken lagen over de wegen en sommige daken waren van de huizen afgeblazen. Gelukkig kan dit niet vaak voorkomen, want orkanen komen vooral voor bij de evenaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is mogelijk en het is ook al eens gebeurd:

"Orkaankracht 12 wordt in ons land zelden bereikt en als het gebeurt dan heeft de wind meestal maar korte tijd die enorme kracht. De laatste keer dat op een enkele plaats aan onze kust eventjes windkracht 12 is gemeten was 16 december 1979. Ook in de nacht van 2 op 3 januari 1976 werd in IJmuiden windkracht 12 gemeten, maar toen is op verscheidene andere plaatsen enkele uren achtereen een gemiddelde windsnelheid van 115 km/u gemeten, net iets onder orkaankracht. Op 7 september 1944 registreerde Vlissingen gemiddeld over een uur een windsnelheid van 122 km/u. Voor zover bekend is dat de enige storm geweest ooit, waarin de windmeter geruime tijd op windkracht 12 stond. "
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet de site van de KNMI nog bijgewerkt worden.. 3 weken geleden heeft er ook een geruime tijd windkracht 12 gestaan. Ok precies te zijn bij Hoel van Holland. De golven waren zo hoog dat de scheiding dam tussen de europoort en HvH geruime tijd niet meer zichtbaar was.
bamibal
12 jaar geleden
't is ook een artikel uit 2010. Het dient ook allen ter illustratie van het feit dat het in Nederland kan gebeuren.
De vraag is eigenlijk te onduidelijk.

Wat bij ons een orkaan is is in Amerika wat anders.
Bij ons is iets een orkaan als de winkracht boven de 12 Bft komt.
De amerikanen hebben het dan over een hurricane.
Dat zijn die draaiende windhozen. Die kunnen overal ontstaan mits de omstandigheden goed zijn.
Je hebt daar een warmwatertemperatuur van 26 plus voor nodig die bij ons eigenlijk niet voorkomt.

Windhozen zie je wel regelmatig in NEderland, Die kunnen dan ook best wel wats chade opleveren, maar niet zoals die in Amerika.