hoe kan je zien of er stroming is op de zee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet altijd te zien, want er zijn ook onderstromingen.

Antwoorden (1)

Gooi iets drijvends in het water en je ziet vanzelf of en hoeveel stroming er aan de oppervlakte is.
De oppervlakte stroming van de zee is meestal afhankelijk van de windrichting en de sterkte van de wind. Hoe meer wind hoe meer stroming.

In diepere lagen van het zeewater heersen vaak andere sterkere stromingen die veroorzaakt worden door de draaiing van de aarde. Deze stromen kunnen mee of tegenstromen met het oppervlakte water waardoor meer of minder golven ontstaan.
Ook het temperatuurverschil tussen het oppervlaktewater en het diepere water speelt een belangrijke rol.

De onderstromen zijn niet altijd en even sterk aanwezig. Daardoor kan onder sommige omstandigheden zoals windstilte en de perioden tussen eb en vloed een kortere tijd van stromingstilstand plaatsvinden waardoor het oppervlaktewater nauwelijks stroomt. Een drijvend object veranderd dan ook nauwelijks van plaats.