we hebben een donderglas buiten opgehangen. Vandaag 18 juni 2013 is het heel mooi weer en de tuit loopt over. Is de werking buiten anders als binnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Van de site van KNMI:
voorspellende betekenis hangt samen met de invloed van luchtdruk op het water. Daalt de druk dan zal het waterniveau in de tuit omhoog komen. Het instrument reageert ook op de temperatuur: ook bij hoge temperaturen komt het water in de tuit omhoog. Warm weer en onweer komen 's zomers vaak voor bij betrekkelijk lage of dalende luchtdruk en onder die omstandigheden werkt het donderglas het best. Zowel door de hoge temperatuur als door de dalende druk gaat het water in de tuit omhoog en soms lekt komt het zo hoog dat het eruit lekt. Vandaar de benaming donderglas, als aankondiger van onweer.

Door de warmte zet het water dus uit, en loopt hij over, en omdat er morgen al onweer voorspeld wordt, zal het niveau ook al veranderen

Toegevoegd na 47 seconden:
De werking buiten of binnen is dus niet anders, de omstandigheden buiten of binnen zijn dat wel
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Het is niet zozeer het water dat uitzet, maar de lucht in het donderglas. Die uitgezette lucht duwt het water door het tuitje.