Het lagedruk gebied is waar de wind naartoe waait.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met antwoord niks mis mee. (Oké op het noordelijk halfrond met een "kleine"afwijking naar rechts).
In grote lijnen - in een klein antwoord - juist.
plus(je)
Lucht stroomt altijd van Hogedrukgebieden naar Lagedrukgebieden. Daarbij roteert de stroming op het noordelijke halfrond altijd tegen de klok in.
Dat betekent dat wanneer de wind in jouw omgeving sterk komt vanuit het zuiden het Lagedrukgebied ten opzichte van jou moet liggen in het westen. Komt de wind uit het oosten dan ligt het Lagedrukgebied ten opzichte van jou in het zuiden. Etc.
In ieder geval ligt het Lagedrukgebied bijna altijd zo'n 270 graden westwaarts (of 90 graden oostwaarts) van jouw positie.
Goeie vraag hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Met dank voor de aanvulling. plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Egolataus, +
De wind waait van een hogedrukgebied naar een lagedrukgebied, met een afwijking naar rechts als je op het noordelijk halfrond bent, door de draaiing van de aarde.
Als je op het noordelijk halfrond met je rug naar de de wind staat, bevindt een hogedrukgebied zich aan stuurboord en het lagedrukgebied aan bakboord. Gek maar waar, bij rechts en links moet ik altijd nadenken.
De lucht op het Noordelijk halfrond wil graag naar het lage drukgebied stromen, maar heeft een bepaalde snelheid naar het Oosten toe omdat de Aarde naar het Oosten toe draait. Gaat de lucht wat verder naar het Noorden als daar een lage druk gebied de lucht naar toe drijft, dan veroorzaakt de hoge snelheid naar het Oosten die gewoon blijft dat de lucht naar Rechts wordt afgebogen. Daardoor begint de luchtmassa het lagedrukgebied te missen en ligt het lage druk gebied wat meer naar links, de drijvende kracht dwingt de lucht dus weer naar links, de lucht schiet echter weer teveel door naar rechts en er ontstaat een soort van cycloon, met het lagedrukgebied aan de linkerkant en de luchtmassa die er door zijn hoge snelheid en de afbuiging er steeds langs blijft schieten. Je krijgt het typische patroon van de depressie. Als je de wind dus in de rug, hebt zit het lagedrukgebied dus links en iets naar voren.
Voor de berekeningen wordt vaak gebruik gemaakt van het Coriolis effect en wordt de Aarde als stilstaand beschouwd.
De wet in de laatste vorm heet de wet van Buys Ballot. Je moet je voorstellen dat er vroeger geen satellietfoto's waren, maar men was wel begonnen op allerlei punten de luchtdruk en windrichting te meten. In de meteorologische stations kwam dit patroon pas aan het licht. Tegenwoordig verzamelen we nog meer gegevens en duiken er dat soort grootschalige patronen op die je in je als eenzame waarnemer niet opvallen. In het artikel in de bron staat dat de meteoroloog Ferrel dit patroon heeft voorspeld/verondersteld en dat Buys Ballot er later de weerkaartjes (praktisch bewijs) erbij heeft geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je met je rug naar de wind staat ligt het lagedrukgebied links.