Lichtreflecties in de wolken (zie fotos en uitleg). Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Sinds een jaar woon ik in Korea. Vanuit mijn appartement heb ik uitzicht op zee. Elke avond rook ik een sigaret op het balkon en kijk ik dus uit over zee, waar vaak tientallen vissersboten felverlicht (voor pijlinktvisvangst) aan de horizon liggen.
Een week of twee geleden werd ik verrast door een verschijnsel dat ik tot nu toe nog nooit gezien had: de hemel hing vol met korte, vertikale, behoorlijk felle, lichtpilaren. Mijn eerste reactie: What the f...?
Echter snel had ik al door dat dit een weerspiegeling van de felle lampen van de vissersboten op de wolken moest zijn.

Ik heb een aantal foto's gemaakt, helaas is mijn camera niet zo goed en geheel niet geschikt om de nachtelijke hemel te fotograferen, maar door flink te klooien met contrast heb ik toch enkele lichtpilaren zichtbaar kunnen maken.

Ik heb op internet gezocht naar uitleg rond dit fenomeen, maar er niks over vinden.
Wel vond ik een filmpje op youtube van een dergelijk verschijnsel, veroorzaakt door gasvlammen en felle verlichting van de gasindustrie. Omdat op dit fimpje de beelden veel duidelijker zijn dan mijn fotos, hier de link: http://www.youtube.com/watch?v=wBpP3uxJ3OY

Mijn vraag is dus: welke omstandigheden veroorzaken deze reflectie? Het moeten redelijk speciale omstandigheden zijn omdat ik dit op zo'n 365 avonden maar 1 keer gezien heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Geef als eerste antwoord