Ik las dit ergens: Er zijn meer sterren in het heelal, dan zandkorrels op de aarde. Klopt dit? En hoe kunnen ze dat meten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/gehoord-sterren-heelal-zandkorrels-aarde.3385?p=2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk die link maar een echt goed antwoord zit er niet bij, iemand die met een bewering komt dat het uit te rekenen is, maar geen poging onderneemt.

Het beste antwoord

Een vrij fijne zandkorrel is 0.2 mm. Laten we dat als gemiddelde nemen en voor het gemak en kubusje. Dan weegt 1 korrel 2.5 kg/dm^3 * (2*10^-3)^3 dm^3= 2*10^-8 kg.
Het aantal kg zand op aarde kun je schatten door de oppervlakte in km^2 met 0.1 km te vermenigvuldigen (beneden de 100 meter heb je al snel zandsteen), dus dat lijkt me een zeer ruime bovengrens). Dat is 50*10^6 km^3* 10^12kg/km^3 = 7.5*10^27 zandkorrels.

Het aantal sterrenstelsels is naar een voorzichtige schatting 200 * 10^9 en een sterrenstelsel heeft ongeveer 100 * 10^9 sterren. Dat betekent dat er toch wel wat meer zandkorrels op aarde dan sterren in het heelal zijn, ongeveer 200 000 zandkorrels per ster. Een honderd meter dikke laag erg fijn zand is een flinke overschatting denk ik, maar een laag van 1 meter geeft ook nog 2000 korrels per ster.

Myth busted! zou ik zeggen.