hoe kan het vriezen terwijl de zon volop schijnt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier sneeuwt het hoor geen zon te zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger niet opgelet bij aardrijkskunde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog, in de winter is de kans groter dat het vriest als de zon schijnt dan wanneer het bewolkt is. Het kan ook best stevig vriezen terwijl de zon schijnt: http://goo.gl/nwABY
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel laat anderen gewoon in hun waarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, je krijgt je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee, deze vraag heeft een minnaar!

Het beste antwoord

De seizoenen op aarde worden bepaald door de obliquiteit van de aardas; hoe scheef de aardas staat ten opzichte van de baan (bron 1). Verder speelt de excentriciteit van de baan rond de zon (hoe 'elliptisch' de baan is) nog een kleine rol; in de winter op het noordelijk halfrond staat de noordkant van de aarde wat 'weggericht' van de zon, maar wel dichterbij de zon dan wanneer het winter is op het zuidelijk halfrond. Dus de obliquiteit is belangrijker dan de afstand tot de zon (zie ook het bijgevoegde plaatje).

De zon verwarmt de aarde via verschillende wegen; de atmosfeer houdt uiteindelijk de warmte vast (direct invallende straling wordt 'opgenomen' door deeltjes, gassen in de atmosfeer en vervolgens weer alle kanten op uitgestraald, sommige straling bereikt direct het aardoppervlak en wordt weer teruggekaatst en voor een deel weer vastgehouden door de atmosfeer).
In de winter is Nederland dus wat verder van de zon afgericht dan in de zomer en bovendien ook korter aan de zon blootgesteld (de dagen zijn korter). De zon heeft dus minder tijd om de atmosfeer op te warmen en bovendien valt de straling 'vlakker' de atmosfeer binnen, door het 'wegrichten'; dit betekent dat er minder warmtestraling tot de lagere luchtlagen doordringt. De temperatuur wordt verder overheersend bepaald door lucht- en zeestromingen. Door de seizoenen (dus door de scheefstand van de aarde) zijn deze stromingen zo dat de winters kouder zijn dan de zomers. Zie ook bron 2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zoalgn het maar beneden de 0 graden is vriest het. Dat kan ook als de zon gewoon schijnt, die schijnt natuurlijk eingelijk altijd.
Het sneeuwt hier in Den Haag zo hard dat ik de hemel niet meer kan zien, maar ik ga er vanuit dat de zon nog niet is gedoofd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de zon weinig warmte geeft in deze tijd,en de grond al aardig koud is. Door de droge lucht is het ook kouder

Toegevoegd na 8 minuten:
Weinig warmte omdat hij ver weg staat dus he
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Sorry, zo bedoelde ik het te zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zon geeft weinig warmte zeg je, maar de twmperatuuf in huis stijgt hier juist door de zon
anneliez
12 jaar geleden
kleinere geisoleerde ruimte, dan voel je de warmte al gauw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zon staat nu dichterbij dan in de zomer. Whoeha, hoera'tje voor de zon!
Reddie
12 jaar geleden
De lucht is door de kou droger.
Het is niet kouder door de droge lucht.
Dit komt doordat de temperatuur aan de grond lager is dan daarboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voegt niets toe
De aarde staat in de winterperiode iets verder weg van de zon dan in de zomerperiode. Dat komt door de elliptische baan die de aarde maakt om de zon heen. Verder staat het noordelijk halfrond in de winter ook verder van de zon af door zijn kanteling. Deze factoren zorgen ervoor dat de straling van de zon minder effect heeft op de aardbodem. Hierdoor ontstaan luchtstromen die ook weer koude lucht over het noordelijk halfrond voeren.
Dus in de winter warmt de aarde niet goed op. Bij blauwe lucht (onbewolkt) zal het beetje warmte wat er dan nog is ook nog eens sneller ontsnappen. In de zomer zorgt de blauwe lucht en de stand van de aarde tov de zon ervoor dat de aarde juist wel goed opwarmt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aarde staat nu dichter bij de zon dan in de zomer. SNAFU... Dat heeft er dus niks mee te maken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee, die min was niet van mij, want de rest van je antwoord klopt wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat er iemand is die ons allemaal minnetjes geeft. Maar leg dan ook even uit waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Haelenaar
Hoe kan het dan dat op het moment dat het bij ons zomer is het op het zuidelijk halfrond winter is? Dat andere halfrond ligt toch echt op dezelfde aarde en staat dus net zover van de zon.
Het is een misvatting om te denken dat de zon de atmosfeer rechtstreeks verwarmt. De zon straalt licht uit (ook warmte, maar die komt niet door de ruimte heen), dat licht valt op de aarde, de aarde zet het licht om in warmte en gaat warmte uitstralen. De lucht wordt dus van onderaf opgewarmd.

Door de scheve stand van de aard-as (dat weet je vast nog wel van aardrijkskunde) moeten de zonnestralen in de winter op het noordelijk halfrond een veel groter stuk aardoppervlak 'bestralen'. En verder schijnt de zon veel minder lang omdat de dagen kort zijn. De aarde wordt minder warm. En dus wordt de lucht niet zo warm als in de zomer.

Verder spelen de luchtstromingen in de atmosfeer nog een belangrijke rol: als de wind uit het noordoosten waait, komt hij vanaf het vasteland waar het veel kouder is dan wanneer hij van zee af komt (uit het zuidwesten). En dus zal het nog kouder worden.

In de onderstaande link legt Eddy nog eens uit hoe het zit met de seizoenen.