Vanaf wanneer kans op nachtvorst?

In mei heb je ijsheiligen, vanaf dan is de kans op nachtvorst zo goed als nul. Maar heb je ook een bepaalde datum of week vanaf wanneer er kans is op nachtvorst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Vanaf september kan er vorst aan de grond optreden. In oktober in gemiddeld 5 nachten en in november 11. Vorst aan de grond komt in de winter in De Bilt gewoonlijk op 15 of 16 dagen per maand voor, in maart op 14 dagen, in april op 11 dagen en in mei op 3 dagen. Ook in de zomer komt het lokaal in Nederland wel eens tot vorst aan de grond, maar in augustus heeft het in De Bilt nog nooit gevroren.

Maar zelfs tijdens de schaapscheerderskoude (5 en 20 juni) komt soms nog nachtvorst voor. Augustus is de enige maand in het jaar waarin nachtvorst nog nooit is voorgekomen in De Bilt.