waarom draaien tornado's?

wat is de reden dat de lucht gaat draaien in een tornado? is het alleen de corioliskracht of nog meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het draaien van tornado’s:

We weten allemaal dat tornado’s ronddraaien. Waarom? Dat ga ik nu uitleggen. Het heeft allemaal te maken met de draaiing van de aarde. Het zit zo, de lucht wordt meegenomen door de draaiing van da aarde. De ene kant van de warme lucht zal harder “aankleven” dan de anere kant waardoor de draaiing ontstaat. Zonder het draaien van de aarde kunnen deze bewegingen ook ontstaan maar dan trager. Op het noordelijke halfrond zullen stromen vrijwel altijd links om draaien en op het zuidelijke halfrond rechtsom. Als wij dus water laten aflopen en er ontstaat een draaikolk, dan zal deze meestal langs links draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Koudere lucht blijft meestal dicht bij mekaar. De warme lucht stroomt dan onder de koude lucht door. Soms blijft de warme lucht een tijdje opgesloten in die koude lucht.

Dan breekt de warme lucht er toch door heen en stijgt snel op, want warme lucht stijgt. De warme lucht is een soort buis, de andere lucht botst er tegenaan en gaat eromheen draaien. Zo ontstaat er een draaiende trechter, m.a.w. een Tornado.

In het midden van een tornado staat de wind stil. Dat noemt men het 'oog'. Het oog is dus het centrum van een tornado.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt inderdaad door de corioliskracht. Daarbij doet de energie van een tornado de windsnelheid zo sterk opvoeren dat er een slurf ontstaat op een kleine schaal waarbij die corioliskracht normaal geen rol van betekenis zou hebben. Bedenk de de slurf natuurlijk dezelfde kant op draait als de lucht hoger in de tornado, die natuurlijk dezelfde kant opdraait als de overheersende windrichting van het grotere gebied. En die overheersende draairichting wordt, zoals bekend, veroorzaakt door de corioliskracht.