In Nederland waait het na de hoogste zonnestand het hevigst en in de namiddag neemt de wind meestal weer af.
De wind blijkt ‘s avonds vaak iets te krimpen, dat is draaien tegen de richting van de wijzers van de klok. Dat betekent dat de wind draait van noordwest in de ochtend naar zuidwest in de middag.
Als de luchtemperatuur hoger is dan de temperatuur van het aardoppervlak (door afkoeling lager is geworden), zorgt de wind ervoor dat er warmte van de lucht naar het aardoppervlak gevoerd wordt. De wind werkt dan dus afkoeling tegen. Hoe meer wind er staat, des te meer wordt de afkoeling tegengewerkt.

’s Nachts daalt de luchttemperatuur.
Lucht bevat meer dan 75% stikstof, bij afkoeling wordt stikstof zwaarder.
Bij een kouder aardoppervlak is de turbulentie in de zwaardere lucht minder. De windsnelheid neemt af en daardoor ontstaat weer verdere afkoeling van het aardoppervlak. Uiteindelijk kan het windstil worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
's nachts kan het net zo hard waaien als overdag maar ik beleef dat waarschijnlijk beter ik woon erg hoog en heb da afgelopen tijd weer 's nachts heel wat storm kunnen meemaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron, dat kan kloppen. Als ook 's nachts de luchttemperatuur hoger is dan de temperatuur van het aardoppervlak blijft het waaien.
De afgelopen tijd was de luchttemperatuur zelfs 's nachts nog aangenaam.
ronron1212
10 jaar geleden
O nauw het was boven ook koud hoor maar in de winter is dat ook gewoon het geval dan stormt het 's nachts ook gewoon hoor.
ronron1212
10 jaar geleden
Kom een bij een zuidwester storm op 60 meter hoog waar ik woon een nachtje door brengen de ramen gaan te keer en de wind giert en fluit om het gebouw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron, dat de wind gaat ligen, komt door een combinatie van factoren. Als er één factor niet aanwezig is, zijn de gevolgen al anders.
Maar er is vast en zeker iemand bij Goeievraag die het duidelijker kan verwoorden. Ik zal het hem vragen. En... neen, ik kom niet een nachtje op 60 meter hoog tijdens storm bij je doorbrengen, ik vind het eerlijk gezegd op de begane grond al griezelig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sorry, liggen met twee g's.