Wat zouden factoren kunnen zijn dat een weersvoorspelling totaal anders uitpakt binnen een termijn van 24 uur?

het wordt morgen 24-27C. hogedruk gebied etc etc... geen lage drukgebied e bekennen boven West europa.
En dan blijkt opeens noodweer toe te slaan.. Niemand zag het aankomen. Kan dit? En hoe kan dit? is een weersvoorspelling uberhaupt 100% zeker in een termijn van 24 uur bijv?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat jij zegt is tegenwoordig onmogelijk. Noodweer kunnen ze prima voorspellen alleen weten ze niet precies waar het heel erg wordt.

Antwoorden (2)

Er zijn verschillende oorzaken waarom een verwachting de mist in kan gaan. Ons land is klein in verhouding tot weersystemen als depressies en hogedrukgebieden. Computers berekenen waar deze systemen en gebieden met neerslag heentrekken en hoe snel dat gebeurt. De modellen waarmee de computers rekenen zijn echter maar een benadering van de werkelijkheid. Er treden gemakkelijk kleine afwijkingen op tussen de berekende weerkaarten en de werkelijkheid.

Door een kleine afwijking in de koers kan zo'n wolken- of neerslaggebied honderd kilometer verderop voorbijtrekken, vertragen of versnellen. Op de wereldkaart kleine afwijkingen maar voor het weer in ons land maakt dat veel uit. Het kan dan onverwacht gaan regenen of juist zonnig en droog blijven. De "foute" ligging van een weersysteem is een veel voorkomende oorzaak van een misser.

Ook de Noordzee maakt het de meteorologen in de aangrenzende landen lastig. De invloed van de zee is een onzekere factor in het weer vooral voor de vorming van wolken. Soms is het een dubbeltje op zijn kant: of het blijft bewolkt of de zon breekt door. En dan zwijgen we nog over de moeilijkheid om voor verschillende plaatsen in het land het tijdstip waarop de zon erdoor komt of de wolken binnendrijven zo goed mogelijk in te schatten. Door een kleine draaiing van de wind kan de lucht over een heel andere route worden aangevoerd, waardoor niet alleen de zon het laat afweten, maar ook de temperatuur tegenvalt.

Uiteraard worden missers geanalyseerd om dit in het vervolg te voorkomen. Veel situaties worden achteraf nagerekend. Toch blijven we aanlopen tegen de begrensde mogelijkheden om het weer te voorspellen, iets dat wel eens wordt vergeten.
Nee een weersVERWACHTING is niet 100% betrouwbaar binnen 24 uur maar de betrouwbaarheid wordt wel groter op dagen zoals deze, het is een stuk makkelijker dan in andere tijden van het jaar.

Verder is wat jij zegt onmogelijk in 2012: noodweer slaat echt niet zomaar toe. Dat weten ze al een dag van tevoren en zeker tot 6 uur van tevoren. Ze weten alleen niet waar het het ergste toeslaat vandaar die weeralarmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De weercomputers zijn prima in staat een groot deel van het weer te verspellen( verwachten)
Grote weer complexen, die zich met een bepaalde snelheid verplaatsen, vaak via de straalstroom, kunnen aardig voorspelbaar zijn.
Het meest lastige zijn de overgangsgebieden, die kunnen plotseling verzwakken, vertragen, versnellen, sterker worden.
Een noodweer zit meestal in zo een overgangsgebied.
Het kan in de middag en namiddag, plotseling sterker worden en in de avond sterk afzwakken/ oplossen.
Maar er zijn altijd weer uitzonderingen.
Ooit een noodweer meegemaakt, dat zich gedroeg als een kleine supercel, dat boven het hete Frankrijk ontstond, om vervolgens dwars door een krachtig hogedrukgebied te trekken naar het noorden!! ( warmte onweer)
Geen computer had het van te voren in de gaten.
er waren meer dan 1000 ontladingen per uur!

Vorige week was ik in mijn groentetuin bezig en keek af en toe naar de buienradar, zag er goed uit, wel buien ten noorden van Zeeland.
Toen ik weer eens keek, zag ik een klein grijs vlekje, vlak voor de kust, dat groeide plotseling, kwam een blauwe vlek in, toen een rode, en nog geen 20 min. later hadden we een knetterende onweersbui met veel neerslag en hagel!
Ja daar kan geen computer tegen op.

Toegevoegd na 1 dag:
Even een aanvulling van een ander deel van de wereld, waar de voorspellingen ook mis gingen!

.........het gebeurt maar hoogst zelden dat een tyfoon (of orkaan) zo snel aan kracht wint. In slechts 6 uren namelijk groeide Vicente uit van categorie 1 naar categorie 4. Tot 12 uur van tevoren waren er geen concrete signalen dat Vicente zo’n kracht zou ontwikkelen. Er was dus in geval van nood geen tijd genoeg geweest om mensen uit de betrokken gebieden te evacueren. Kortom: Vicente was een nachtmerrie voor meteorologen.