Is het niet vreemd dat als er een meteoriet langs de aarde is gekomen het via de media bekend wordt ?, waarom niet vantevoren ?

Ik vindt het enigsinds vreemd dat de normale burger pas na een incident als een grote meteoriet het de volgende dag pas op de media bekend wordt dat we eigenlijk met zijn allen in gevaar zijn geweest.
dat soort dingen zouden prettiger zijn om van tevoren te weten ???, of is het de bedoeling dat je lekker in je bed ligt en dan gewoon van niets weet ???.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was geen gevaar. Maken ze bekend dat er een meteoriet lang komt dan heb je altijd mensen die het niet helemaal snappen en in paniek raken met alle gevolgen van dien.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb het ook al lang geleden gelezen. Het enige dat er aan de hand is, is dat de gewone mens zich geen fluit interesseert voor zulke dingen. Het is domweg te abstract.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Hoezo geheim gehouden?
Afgelopen maandag om 12 uur zijn de sirenes nog afgegaan.

Antwoorden (6)

Het was voor die tijd al in het 8 uur journaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het anders gehoord/gelezen dat de meteoriet eraan kwam; met illustratie van de baan die binnen die van de maan lag.. Dus het wordt echt wel van tevoren gemeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het om deze gaat:
http://www.nu.nl/wetenschap/2663142/asteroide-scheert-rakelings-langs-aarde.html

"De NASA had vooraf al laten weten dat de asteroïde geen enkel gevaar zou opleveren voor de aarde."

Verder zullen er vast wel artikelen over te vinden zijn op bepaalde wetenschappagina's, forums etc.

Dit "rakelings" langs de aarde (zoals de titel van het artikel) is op een afstand van 324.600 km, dit terwijl de hoogste laag van onze atmosfeer op 800 km ligt.
Dus er was geen enkel gevaar dat die asteroide op de aarde in zou slaan. Hij was alleen uitzonderlijk dichtbij, namelijk dichterbij als de maan. De laatste keer dat dit gebeurde was in 1976.

Plus nog een klein feitje (het was geen meteoriet):
ASTEROIDE: Groot stuk materiaal, die van dusdanige grootte is dat hij zich in een baan om de zon beweegt. (ook wel planetoide)
METEOROIDE: een stuk steen/ijs of stofdeeltjes die in de ruimte zweven soms afgebroken van een komeet of gewoon een overblijfsel van het zonnestelsel.
METEOOR: Het lichtspoor wat een Meteoroide door de atmosfeer richting de aarde stort, ook wel een vallende ster (vaak is alles verbrand voor het op aarde terecht komt)
METEORIET: ingeslagen deel van een meteoroide (erg zeldzaam).

Toegevoegd na 1 minuut:
Het was dus een Asteroide
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nieuws waarde van deze meteoriet was voor het "gewone" nieuws zeer laag. Er was geen dreiging voor de aarde, zou de aarde bedreigd worden was het volop in het nieuws geweest.

Voor diegene die geinteresseerd zijn in het wel en wee in de ruimte zijn zijn er heel veel items over te vinden op internet waar deze passage al een jaar geleden besproken werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kwam tijdje geleden echt een leuk programma tegen van de nasa het NEO Near earth object program hier kan je alle objecten die bekend zijn en in de buurt van de aarde komen opzoeken en de baan volgen .

Je moet wel java hier voor installeren maar dat zal je wel zien op de site .

http://neo.jpl.nasa.gov/ca/

Dus nu hoef je niet meer de media te volgen maar nu kan je lekker elke nacht wakker in je bed liggen omdat bijna elke week er wel een paar langs vliegen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit doen ze denk ik om paniek te voorkomen