Hoe lees ik een weerbericht?

voor komende zondag is voor ons dorp de weersvoorspelling op weeronline: 19 graden, 85 procent kans op regen en 2 ml.
ik moet de hele dag buiten staan. Hoe moet ik dit nu lezen. is dit af en toe een klein buitje of kan ik de hele dag regen verwachten. vind dit heel moeilijk inschatten. Ik ben benieuwd wat jullie hier van zeggen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk een over een paar uur,morgenochtend,morgenavond en zondagochtend. Het veranderd met het uur dus je kunt pas zondag iets meer duidelijkheid krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je zegt klopt al niet: "is dit af en toe een klein buitje of kan ik de hele dag regen verwachten". Buien kan men niet voorspellen. Regen eigenlijk ook niet, want het weer kan men ook niet voorspellen, ook weermannen hebben namelijk geen glazen bol. Maar als je naar de weersverwachting kijkt dan moet je goed onderscheid maken tussen buien ene regen.

Antwoorden (3)

Een dienst zoals weeronline of knmi maakt gebruik van weermodellen. In ieder model passen ze kleine variabelen in het weer . Dit doen ze om het zogenaamde butterfly-effect zo goed mogelijk in te passen. Wat ze doen om een weersvoorspelling te maken, is eigenlijk heel veel modellen met steeds andere variaties laten draaien, en daar komen dan uiteindelijk gemiddelden uit naar voren. 85% kans op regen wil dus zoveel zeggen dat er bij 85 van de 100 verschillende modellen er regen gaat vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er staat 2ml, dan kan er misschien regen vallen maar nooit veel. Die 2 ml staat voor de hoeveelheid te verwachten regen en dat is minimaal, dus hoef je echt niet bang te zijn voor een hoosbui.
9 jaar geleden
Bij Weeronline is n.a.v. jouw vraag geen uitleg te vinden, maar het KNMI legt de getallen die zij noemt wel aan de geïnteresseerde gebruiker uit.
Voor allerlei getallen, zoals zonneschijnpercentage, is uitleg beschikbaar in: Veelgestelde vragen > Weersverwachtingen > Item 4: Waar vind ik uitleg over de getallen in de meerdaagse verwachting?

Hieronder de uitleg die bij neerslagkans en neerslaghoeveelheid gegeven wordt.

• neerslagkans:
Dit getal geeft de kans als percentage (%)aan dat iemand die zich op een willekeurige vaste plek in Nederland bevindt, op een dag (00-24 uur) neerslag krijgt. Die neerslag is meestal regen, maar kan ook sneeuw of hagel zijn. Het getal zegt dus niets over de duur van de regen: dat kan 10 minuten zijn of 24 uur. Wel is vereist dat er ten minste 0,3 mm neerslag valt, wat overeenkomt met 0,3 liter per vierkante meter.
Voorbeeld: als het neerslagpercentage die dag 10% is, verloopt zo’n dag meestal droog. Bij een neerslagpercentage van 30% is er 'mogelijk’ sprake van neerslag. Een neerslagpercentage van 90% betekent ‘een zeer grote kans’ op neerslag.

• neerslaghoeveelheid:
Dit getal geeft aan hoeveel neerslag er naar verwachting op een dag (00-24 uur) gemiddeld in Nederland zal vallen. De hoeveelheid neerslag wordt uitgedrukt in millimeters (mm). Eén millimeter neerslag komt overeen met een hoeveelheid van 1 liter water per vierkante meter grondoppervlak. Als de neerslag in bevroren vorm valt (sneeuw, hagel) dan bepaalt het smeltwater de hoeveelheid.
Voorbeeld: een sneeuwlaagje van ongeveer 10 millimeter dikte komt overeen met 1 millimeter neerslag.
De verwachte hoeveelheid neerslag is onafhankelijk van de neerslagkans (zie vorige bullit).
Voorbeeld: op een bepaalde dag is de kans op neerslag 50% en de verwachte hoeveelheid 10 millimeter. Dat betekent dat er in ruwweg de helft van het aantal gevallen waarin zo’n verwachting gegeven wordt, neerslag zal vallen op een willekeurige vaste plek in Nederland. De meest waarschijnlijke hoeveelheid neerslag gemiddeld over Nederland bedraagt 10 millimeter. Lokaal kan dus aanzienlijk meer neerslag worden gemeten.

Toegevoegd na 3 minuten:
In dit geval dus een vrij grote kans op (ergens in die 24 uren) een bescheiden buitje.
Bordensteker