Voor zover ik weet, is het alleen maar een vraag van de massa respectievelijk de dichtheid van waterdruppeltjes waaruit de wolk bestaat. Als de dichtheid niet zo groot is, schijnt nog heel veel zonlicht erdoor en oogt de wolk wit. Als de dichtheid van waterdruppels en ijskristallen hoog is, schijnt er nauwelijks nog licht door en oogt de wolk erder zwart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

en donkere wolk bevat meestal een forse hoeveelheid regen terwijl dat bij een lichte wolk veel minder het geval is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Moeilijker hoef je het niet te maken, dunkt me.
Hoezo een min. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kalkoen,
Een wolk die weinig of geen water(regen) bevat zal doorzichtiger zijn, dan een wolk die wel water bevat.
Dus per saldo is een veel water bevattende wolk ondoorzichtiger, dus donkerder.
Zonlicht schijnt door de wolkenWolken zijn doorgaans wit of lichtgrijs van kleur. Dit komt doordat de gecondenseerde waterdamp en/of ijskristallen waar een wolk uit bestaat, een groot deel van de zonnestralen die erop schijnen reflecteren en verstrooien. Dit gebeurt over het gehele kleurenspectrum vrijwel even sterk waardoor de overheersende kleur wit is. Wolken kunnen echter ook donkergrijs of zelfs zwart aandoen, in de eerste plaats kan dat zijn door gezichtsbedrog: een wolk tegen een zeer lichte achtergrond lijkt donkerder dan tegen een donkere achtergrond. Verder kunnen wolken (donker)grijs aandoen als zij vanuit het perspectief van een waarnemer gezien gedeeltelijk of geheel het zonlicht blokkeren. Delen van een wolk kunnen ook donker lijken door interne schaduwwerking of door de schaduw van een wolk op grotere hoogte. Als laatste kan een wolk nog grijs aandoen doordat deze semitransparant is, zodat je door de wolk heen de blauwe hemel ziet. Dit effect doet zich vooral voor bij wolken met weinig waterinhoud of wolken die hoofdzakelijk uit ijskristallen bestaan.

Onder bepaalde omstandigheden kunnen wolken ook andere kleuren aannemen, zo kunnen wolken in de avondzon een fel rood uiterlijk krijgen. Dit komt doordat de zonnestralen dan een langere weg moeten afleggen door de atmosfeer, waarbij vooral het blauw uit het kleurenspectrum verstrooid wordt. Wat overblijft is hoofdzakelijk het rood en geel. De meest ongewone kleur voor een wolk is groen, omdat daarvoor zowel het rood als het blauw uit het spectrum gefilterd moet zijn. Dit kan gebeuren als een grote hoeveelheid water van achteren door rood licht beschenen wordt, bijvoorbeeld bij een laag staande zon. Aangezien water hoofdzakelijk het rood absorbeert en het blauw al verstrooid is in de atmosfeer door de langere weg die het zonlicht heeft afgelegd, blijft groen als restkleur over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom heb ik een een 'thumbs-down'? Ik dacht dat ik een duidelijk antwoord heb gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand die het beter wist, maar blijkbaar geen zin heeft om toelichting te geven.
Inderdaad duidelijk antwoord! +je
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het doel is om de vragensteller te helpen, niet om zo origineel mogelijk met het antwoord te zijn. De bron staat er netjes bij, dus ik zie geen probleem.
Het heeft ermee te maken of het een ijswolk is (wit/sneeuw) of een waterwolk of wolk met hagel (bevroren water). Als een sneeuwwolk goed wordt belicht zal het meeste licht, na te zijn doorgelaten of weerkaatst op de vele kristalfacetten in wilekeurige richting worden verstrooid. In een regenwolk is dat niet het geval en zal het meeste zonlicht min of meer rechtdoor gaan zonder dat er veel kans is dat het je oog nog bereikt (uitzondering regenboog).
De kleur van een water of ijs oppervlak is meestal donker omdat bij een redelijk scherpe hoek van inval meer dan 90% van het licht onder water verdwijnt, is er sneeuw of schuim dan heb je erg veel grensvlakken van water en lucht met steeds weer buiging en reflectie, met een goede kans dat het licht weer terugkomt. Reflectie en doorlating zijn steeds samen 100% (wet van behoud van energie), tenzij licht wordt geabsorbeerd door roet of iets dergelijks, adsorbtie door water is zeer gering, zeker voor blauw licht.
Wolken kunnen ook nog donker lijken doordat ze in de schaduw van een andere wolk zitten of als we ze s avonds als silhouet zien. Als het heel bewolkt is dan wordt het donker omdat het licht grotendeels weer de ruimte ingestuurd wordt, doordat elke keer het doorgelaten licht weer kans heeft bij het volgende vlokje of druppeltje terugekaatst te worden.