waarom komt de wind in vlagen?

Men zou verwachten dat wind veel gelijkmatiger zou zijn, meer als een constante stroom, maar het gaat echt met vlagen.
Hoe komt dat nou?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw! Ik loop al een week met deze vraag rond en vergeet hem de hele tijd te stellen en nu wilde ik hem stellen en staat hij op de homepage :o Maar idd goeie vraag aangezien het zelfs op open vlaktes in vlagen komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig zat ik er vandaag ook over te denken met de harde wind. Goeie vraag ;)

Antwoorden (2)

Dat komt door de luchtdruk en botsingen van verschillende soorten warme en koude lucht. Omdat deze soorten luchten niet continue en even lang met elkaar botsen krijg je dus vlagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wind boven zee en in de hogere luchtlagen is erg gelijkmatig, tenzij er een zeer zware storm raast, dan krijg je sowieso veel turbulentie, tenzij de wind echt heel hoog is (straalstroom). De vlagen die we hier op het land voelen hebben te maken met de wisselwerking van voorwerpen, gebouwen en heuvels met de wind aan de grond, waardoor verticale luchtstromingen en allerlei wervelingen ontstaan. Ook thermiek kan bij lichte wind de hogere winden verstoren, waardoor je de onregelmatige winden van de zomer krijgt.