Water en electra gaan niet samen, wordt ons geleerd. Als het gaat onweren, dient men het (zwem)water te verlaten. Hoe ver rijkt electriciteit?

Tijdens wateractiviteiten is men panisch als het begint te onweren, want water en elektriciteit is een dodelijke combinatie. Hoe ver komt de elektrische ontlading in het water, want elke water is met elkaar verbonden. Waar ben ik dan wel veilig in het water? Hoe zit het met (hier gaat het om): waterdieren, in hoeverre hebben zij wel/ geen hinder van elektriciteit in het water?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Water geleidt stroom heel gemakkelijk. Dus als de bliksem inslaat een stuk verderop, zou dat gemakkelijk jou kunnen bereiken. Als je onder water zwemt, neem ik aan dat het water een kooi van faraday vormt, en de elektriciteit dus om je heen gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat water geen oneindig lage weerstand heeft zal er, als er dichtbij bliksem inslaat, de stroom niet alleen om het lichaam maar ook door het lichaam gaan. Kooi van Faraday gaat dus niet op.
Ik wordt niet panisch als het onweert, maar ik ga wel het water uit.
Gevaarlijke effecten van een blikseminslag in water zullen niet veel verder dan enkele tientallen meters reiken. Afhankelijk van de waterdiepte, bodemgesteldheid en zoutgehalte schat ik dat een meter of vijftig in de meeste omstandigheden een veilig afstand is, en 100 meter of meer vrijwel altijd.
(Als het veel verder zou reiken zouden er niet veel vissen meer zijn)

Probleem is alleen dat je niet weet waar en wanneer hij in zal slaan, en als dat dicht bij je zwemplek is, is het erg vervelend als je door een elektrische schok een paar seconden verlamd zou zijn.