Hoe kunnen wetenschappers of sterrenkijkers ect miljarden kilometers ver kijken ?

Ik heb net gelezen dat 1 lichtjaar 9500miljard km is
en de grootste ster die 2200 keer groter dan de zon is 4200lichtjaar van de aarde verwijderd is dat is dus 9500 miljard x 4200 ? hoe kunnen ze dat zien meten of weten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag is al eens in een andere vorm op GV gesteld en beantwoord. Ga naar onderstaande link en lees het "beste antwoord".
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/bepaald-ster-relatief-klein-dichtbij.22510

Antwoorden (2)

Heel ver inzoomen met hele grote verrekijkers.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het meten zal met vergelijkingen met afstanden op kleinere schaal zijn.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van dat soort objecten wordt de afstand bepaald door meting van de zogenaamde roodverschuiving. Zie aldaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roodverschuiving
Dat we met telescopen zo ver kunnen kijken komt doordat die instrumenten met een lens of spiegel veel meer licht kunnen verzamelen dan het menselijk oog. En doordat er op grote afstanden in het heelal zeer heldere lichtbronnen staan.
Maar eigenlijk is dus de vraag hoe weten we hoever ze staan. Afstandsbepaling in de sterrenkunde is geen eenvoudige zaak. Voor dichtbijstaande sterren kan de parallaxmethode gebruikt worden. Dat betekent dat je gebruik maakt van de draaiing van de aarde om de zon. Je ziet de ster dan in de loop van het jaar onder een net iets andere hoek t.o.v. de achtergrond.
Nadat met deze methode de afstand tot de meest nabije sterren bepaald was, ging men sterren met een vergelijkbare kleur en spectrum hiermee vergelijken. In de veronderstelling dat sterren van hetzelfde type even helder zijn, kun je dan de afstand tot die verderweg gelegen sterren berekenen. Maar dan moet je ook nog rekening houden met stof tussen ons en die ster waardoor hij zwakker lijkt dan hij is.
Vervolgens worden er weer andere typen "standaardsterren" gevonden en zo kun je naar steeds grotere afstandsschalen gaan. Maar bij iedere stap kunnen fouten gemaakt worden en zo wordt het resultaat steeds onnauwkeuriger. Denk dus niet dat die grote ster op precies 4200 lichtjaar staat. Dat kan best 4000 of 4400 zijn.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de goede orde: je kunt niet 'ver kijken' je moet rustig afwachten tot het licht bij je komt.
Door een telescoop kun je wel relatief veel licht opvangen van sterren die heeeeeel ver weg staan en daardoor dus die verre sterren zien.