Wat is de oorzaak van het schelle licht bij een weersverandering?

Voorafgaand aan een weersverandering is het zonlicht vaak even heel schel (scherp). Je ziet dan bv een dreigende wolkenlucht aan de horizon, maar waar op de plaats je zelf bent is het zonlicht heel scherp. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Reddie
12 jaar geleden
Hoe heb je dat geconstateerd?
Heb je het gemeten, of is het een gevolg van je subjectieve waarnemingsvermogen?

Het beste antwoord

Er zijn twee verschillende soorten weersveranderingen, die hier mee te maken hebben.

Ten eerste een weersverslechtering veroorzaakt door een warmtefront.
Hier aan vooraf is er heel vaak hoge sluierbewolking, met een waterig zonnetje, dus zeker geen fel licht zoals jij dat bedoelt.
De lucht is vochtig, voor de komst van de depressie.

Na het voorbijtrekken van het warmtefront met sneeuw of regen, is het een tijdje droog en draait de wind vaak naar het noordwesten.
Hierdoor wordt er schone, droge, heldere en koudere lucht aangevoerd.

Grote stapelwolken en felle opklaringen volgen elkaar af.
de zon die tegen deze wolken schijnt, maakt ze donker en dreigend.
Op de nadering van het koufront, die meestal uit een buienlijn bestaat, neemt vaak de wind toe, de buien zien er nu nog donkerder uit en de zon voor de buien uit schijnt heel fel door de steeds kleiner wordende blauwe plekken tussen de wolken.
Hierna komen de buien dus de weersverandering.
Dit is wat je hebt gezien.