Wat is dit jaar (2013) de kortste nacht, 20-21 juni, of 21-22 juni?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Reddie
10 jaar geleden
Zoek op internet tabellen met zonsopgang en ondergang, en je kunt het zelf uitvogelen.

Antwoorden (1)

Te zien aan http://www.kalender-365.nl/kalender/2013/juni.html hebben we vandaag de langste dag van het jaar gehad en zitten we inmiddels in de kortste nacht. Dus van 20 op 21 juni.
Amadea
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Volgens die pagina duren de nachten van 18-19, 19-20, 20-21, 21-22, 22-23 en 23-24 juni allemaal even lang. Nu is dat natuurlijk allemaal afgerond op hele minuten, dus precies kunnen we het met deze informatie niet zeggen, maar het gaat te ver om direct maar te concluderen dat de huidige nacht de kortste is.
Amadea
10 jaar geleden
Kijk maar: vandaag was een minuut langer dan het morgen dag zal zijn. Dan is de conclusie toch dat de nacht een minuut korter duurt?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat geldt alleen als de dag en de nacht samen 24 uur zijn. Dat is niet zo. De daglengte (zeg maar: vanaf het moment dat de zon op z'n hoogste punt staat tot het moment waarop de zon opnieuw op z'n hoogste punt staat) is in de zomer minder dan 24 uur, en in de winter meer dan 24 uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de dag langer is wil dat niet zeggen dat de nacht korter is. de nacht loopt van zonsondergang tot zonsopkomst en dus over TWEE dagen. Daar heb jij geen rekening mee gehouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook de plek in ons land, waar je je bevindt, heeft invloed op de lengte van de nacht. http://www.kalender-365.nl/kalender/2013/juni.html