Valt meteorologie onder natuurkunde of aardrijkskunde?

Ik kan me herinneren dat ik bij beide vakken er vroeger over geleerd heb, of is het meer afhankelijk van de vraag? Bijvoorbeeld een vraag over waarom moessons in bepaalde delen voorkomen>aardrijkskunde, vraag wat het verschil tussen hoge/lage drukgebieden is >natuurkunde?

Dit naar aanleiding van een weerkundige vraag die in natuurkunde gesteld werd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Zoals je zelf al aangeeft heeft het raakvlakken met beide vakken. Valt dus niet echt ONDER een van de twee, maar is een combinatie van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij valt het onder de fysische geografie en dat is dan weer een mooie combi van natuurkunde en aardrijkskunde.
Als je meteoroloog wil worden, kun je kiezen uit Bodem, Water en Atmosfeer aan de WUR (Wageningen) of Natuurkunde aan de UU (Utrecht).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fysische geografie. Daar was ik inderdaad naar op zoek. +je van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Jammer dat het niet meer bestaat in Utrecht als onafhankelijke studierichting.
Weerkunde is een onderdeel van de natuurkunde. Het is wel zo dat in het onderwijs bij natuurkunde het zo is bepaald dat weerkunde er niet onder valt. Bij Aardrijkskunde wordt vaak ook de Sterrenkunde meegenomen, zo ook de Weerkunde.
Het benoemen van de juiste termen wordt de eenheid in de verdelingskarakteristiek genoemd. Voorbeeld is: De term Transportmiddelen kan worden onderverdeeld in Fietsen, auto's enz., Maar niet de term Huizen kan zijn.
De elementaire natuurkunde is de natuurkunde van de grote 4 natuurkrachten. De interactie tussen moleculen en atomen komt in de scheikunde aan bod. Geologie, demografie, oceanografie, weerkunde, sterrenkunde valt vak onder de noemer Aardrijkskunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meteorologie is eigenlijk inmiddels een zelfstandige opleiding vaak ondergebracht bij Natuur en Sterrenkunde studierichting.Momenteel wordt alleen op de Universiteit van Wageningen en Utrecht de studie meteorologie gegeven. De opleiding duurt 5 jaar. In Wageningen volg je het eerste jaar de richting Bodem, Water en Atmosfeer. Al in het tweede jaar specialiseer je in de richting meteorologie. Om nu dan te zeggen meteorologie valt onder Natuurkunde gaat mij te ver omdat het een eigen opleiding is met vele raakvlakken op andere wetenschappen,Groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@viridiflavus: Met die argumentatie kun je de medische wetenschappen ook scharen onder biologie.