Hoe kan het dat ik weinig verschil merk bij temperaturen onder nul ?

Tussen -5 en -15 graden celcius, merk ik eigenlijk weinig verschil, terwijl bij +5 en +15 het verschil overduidelijk is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb net zonder jas in mijn tuin gestaan bij -17,5 en ik vond het goed te doen.
Volgens de temperatuurradar van buienradar is het in mijn woonplaats nu -17,5, maar als er -5 had gestaan had ik het ook geloofd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Amadea
12 jaar geleden
Blijf maar een uur buiten staan dan, dan zal je echt het verschil wel merken. Want je loopt bij temperaturen onder de -15 al gevaar op koudeletsel! Lees maar bij http://bioweer.nl/gevoelstemperatuur-of-windchill.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik buiten stond was er totaal geen wind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daar heb je meteen het punt waar het om gaat: door wind zou de kou veel erger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt waar??
Ik heb het echt superkoud,zelfs binnen bij de verwarming zit ik nog te bibberen en s'nachts heb ik sokken en een vest in bed aan.
Ben je soms een Eskimo?Haha.^_^!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een eskimo weisheid: Nooit gele sneeuw eten.. :P
eskimo is trouwens een belediging, het betekend `rauw vlees eters`. Ze worden liever inuit genoemd, wat `mens` betekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden hieronder vormen bij elkaar wel een soort van volledig antwoord, maar ik wilde toch nog even toevoegen: heeft het niet ook met gewenning te maken? In de lente, als het voor het eerst weer eens 15 graden is en het zonnetje schijnt, na weken van 5 graden en regen, dan zit ook iedereen in NL met korte mouwtjes op het terras. Als het in de zomer opeens van 27 graden afkoelt naar 15 graden, is dat koud en trek je een trui aan.
Doorgaans zijn onze vriesperiodes erg kort. Dus echt wennen aan de nuanceverschillen kunnen we niet. Nu denken we alleen maar: ahh! koud! (Vergeleken met twee weken geleden.) Ik denk dat als het drie maanden vriest, je het verschil tussen -15 (ahh! koud!) en -5 (oh, aangenaam, kan wat langer buiten blijven...) echt wel voelt.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk sta je niet naakt buiten, en ook maar kortere tijd. Dan is je eigen warmte binnen je isolatielaagje van kleding inderdaad voldoende om je even goed op temperatuur te houden, of het nu min twee of min 25, zodat jij helemaal niet mérkt hoe koud het nu precies is.

Ben je echter ruim een half uur buiten, en zeker als het wat waait en het zonnetje warmt je niet extra op, dan voel je het verschil ECHT wil.

Ik drink jaarrond 's morgens altijd één bak koffie buiten, en de laatste dagen is dat best pittig fris hoor ; vraagt zeker om een extra jasje. Wandelen is met dit weer prettiger.

Dus probeer het nog maar eens, zonder jas liefst, eigenlijk gewoon in een t-shirt of pyjamabroek, en dan minimaal 10 tot 15 minuten. Wedden dat je dan het verschil merkt, en op een gegeven moment zelfs bij benadering kunt voelen HOE koud het is, zoals je ook het verschil tussen +15 en + 25 graden redelijk kunt voelen ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nu buiten koffie drinken marleen?
je lijkt wel gek :)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, da's gewoon de sport. Zolang je maar uit de wind zit ;-)
In het zonnetje is zelfs best wel lekker.
Rieneke1
12 jaar geleden
@cestbiencovitz, je bent vergeten te plussen.
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, dat klopt niet met mijn ervaring.
waarom zou een statisch geladen kat een schok krijgen als hij het ijs op stapt?
Rieneke1
12 jaar geleden
nee hoor, dat is een bakerpraatje.
Rieneke1
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, het was zonder jas, en zonder wanten en das. Alleen een lelijke fleece trui met een t-shirt eronder. (en broek natuurlijk)
Het was inderdaad maar kort. Misschien 3 of 4 minuten.
Maar ik heb niet gerild of gebibberd.

Andere antwoorden (4)

Omdat je lichaam van de warmte komt zal het volgens mij de warmte nog even bij zich hebben.
En met de tijd zal je lichaam de temperatuur buiten voelen.

Ik was net klaar met werk loop naar buiten met jas open en voelde niks.
Na 5minuten begon ik wat te voelen en dus deed ik mijn jas dicht.
Toen begon ik het erg koud te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Temperaturen boven nul zijn we gewend en daar kleden wij ons op. Naar gelang het weer een warme trui of een dunne trui of iets met korten mouwen of, als het heel erg warm is, een hemdje. Al die soorten kleding kennen wij voor kou stukken minder. Je kunt je nog zo warm aankleden, maar als je naar buiten gaat dan is het koud. Dat weet je gewoon, koud is koud en dan maakt het inderdaad helemaal niet uit (als het windstil is) of het min 5 of min 15 graden is. Voor ons gevoel is dat precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hetzelfde doet als er behoorlijk wat wind staat, merk je het verschil wel !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk ! Het feit dát het koud is, dat voel je natuurlijk vrij snel, maar waar je het verschil van 1 a 2 graden bij warmere temperaturen onmiddellijk merkt is dat bij een flinke vrieskou veel minder snel het geval.

Daar zijn verschillende redenen voor.

De eerste is dat je je tegen de kou kunt kleden. Tegen hitte niet. Door onze kleding sluiten we de buitenlucht steeds meer uit. Op een bepaald moment is vrijwel alle buitenlucht buitengesloten en heeft het geen zin meer om meer kleding aan te trekken. Ga maar na, je draagt waarschijnlijk dezelfde winterjas bij +5 gaden als bij -15. Op grote delen van ons lichaam zullen we de kou dus niet meer voelen. Die paar plekken die over blijven zullen we ook al snel bedekken met handschoenen, een muts en een das. Ook hier wordt de buitenlucht buitengesloten en we merken de extra kou niet meer.

Probeer dat, omgekeerd, maar eens met een warme zomer. Met kleding tegen de hitte isoleren doen we nauwelijks. In tegendeel, we trekken alles uit, en laten het afkoelen geheel aan ons lichaam over. Elk graatje te warm betekend dat het lichaam meer moet gaan zweten en bloed naar de huid moet sturen om maar af te koelen. Daar waar het in de winter nauwelijks wat moet hoeft te doen, daar is het in de zomer met elke graad bezig. Dan is het ook niet gek dat je dat ook sneller merkt.

Maar ook afgezien van kleding zijn er verschillen. De mens is ontstaan in het warme, tropische Afrika. Temperaturen diep onder 0 zijn daar een stuk zeldzamer. Onze bouw, en daarmee de gevoeligheid ervoor is dus ook wat minder ontwikkeld voor die temperaturen.

Maar de reakties op kou die we wel hebben (het bloed trekt zich in eerste instantie terug uit de huid) zorgen ook dat daarmee het 'leven' zich uit de huid terug trekt. Cellen zijn actiever wanneer ze lekker warm zijn en voldoende zuurstof hebben. Zonder aanvoer van bloed zijn ze minder aktief en vertrouwen we op een (in de winter nog dikkere) dode vetlaag en dode huid-cellen. Veel gevoelswaarde hoef je daar ook niet van te verwachten.
Wordt het té koud, dan gaat het lichaam de huid noodgedwongen alsnog op proberen te warmen. In dat stadium ga je de kou wel merken, maar dan raakt je lijf helemaal in de war. Het extra bloed suggereert je lijf dat je het warm hebt. Veel mensen zijn ook aan onderkoeling/bevriezing gestorven omdat DACHTEN het warm te hebben en hun kleren uit gingen trekken.

Kou is dus een verraderlijk gevaar wat door ons lichaam nogal eens verkeerd wordt geïnterpreteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat stukje over 'de mens is ontstaan in Afrika' zou ik hier toch weglaten, Taimen. Even los van of 'men' het daar nu wel zo over eens is, zou ik in het 'hoe voelen we kou'-verhaal de ijstijd waar onze voorvaders tien- tot twintigduizend jaar in hebben moeten overleven niet uitvlakken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was gisteren toch een professor op de radio (radio 1) die precies dát vertelde. Maar negeer het als je wil.
Overigens, mocht het niet Afrika zijn, dan is het wel een ander warm land. Onze hele fysiologie schreeuwt uit dát we tropendieren zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een professor het zegt, zal het waar zijn. Ik vind het een beetje rammelig klinken. Maar ik ben geen paleoantropoloog, dus dat helpt (niet).