Dat is een zogenaamde Cirrus fibratus.

"Cirrus fibratus komt van het geslacht cirrus, met als betekenis krullen van het haar en de term fibratus komt van draadvormig of vezelig. De cirrus fibratus hoort bij de familie van hoge wolken.

De Cirri fibrati ontstaan altijd doordat fijne ijskristallen door de wind worden meegenomen en zich achter elkaar vormen. Bij de Cirrus fibratus overheerst de horizontale beweging van de wind, waardoor ze draadachtig zijn, en niet (zoals de Cirrus uncinus) haakvormig.

De Cirrus fibratus is de meest voorkomende vorm van cirrus en algemener dan de Cirrus uncinus. Je ziet niet vaak bijna kaarsrechte draden, want meestal zijn ze veel korter en liggen ze ook niet keurig evenwijdig aan elkaar."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirrus_fibratus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is cirrus bewolking, een dunne laag bewolking op grote hoogte (vaak in de buurt van 10km) Cirrus is vaak een voorbode van een warmtefront. Vaak als je dit soort bewolking ziet zit je de volgende dag onder een stijfgrijze lucht met motregen. Die flarden ontstaan doordat de wind op die hoogte de wolk uitrekt.