kan iemand mij uitleggen wat de tempratuur voor invloed heeft op de neerslag en de windkracht(richting)?

ben een presentatie aan het maken
maar ik snap (vraag) dit niet helemaal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Hoge temperatuur zorgt voor:
Verdamping
Luchtdrukverschillen
Eerstgenoemde veroorzaakt neerslag. De tweede wind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen is het zo ….dat warme vochtige lucht boven de oceanen stijgt ….en wolken vormt …..wanneer de wolken genoeg afgekoeld zijn ….kan er neerslag uitvallen.
Dat is het principe dat overal geldt.
Maar de condities (plaats , seizoen) zijn niet overal hetzelfde dus het is wat voorbarig die twee zomaar onvoorwaardelijk met mekaar te betrekken.
In West-Europa ( bij ons dus) komt de zachte regen meestal uit het Westen of Zuidwesten (zacht door de warme golfstroom en nat omdat de winden van over de oceaan komen)
Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan regenen vanuit andere windhoeken en een onweer is nog minder voorspelbaar . Het is hier in West Europa een principe , meer niet.
We zitten nu eenmaal in een zone van ‘storingen ‘ die het bijvoorbeeld moeilijk maakt om correcte voorspellingen te doen op lange termijn…. Veel hangt hier van af hoe lage en hoge luchtdrukgebieden met elkaar communiceren; Bij een Noordoosten wind kan men tijdens e wintermaanden wel langere voorspellingen maken ….dit is dan zeer koude droge landwind (ontstaan op land …dus minder vocht en bij ons gebracht door een zeer sterk hoge luchtdrukgebied )
Op andere plaatsen op de wereld komen vochtige winden dikwijls uit een totaal andere richting …..de golfstromingen zijn daar anders ( bijv . New York staat onder invloed van een koude golfstroom , Nieuw Zeeland zit al in het veld van felle en gure Westenwinden van het Zuidelijk halfrond …..aan de evenaar zijn de condities weer totaal anders

Van het algemeen principe ga ik nu een plaatje zoeken.