Een tropisch klimaat is een klimaat dat voorkomt in de tropen. De tropen zijn het gebied tussen de keerkringen. Dit gebied wordt gekenmerkt door een gering verschil tussen de lengte van dag en nacht. Het eilandenrijk Indonesië, de noordelijke helft van Australië en het grootste deel van de continenten Afrika en Zuid-Amerika vallen erbinnen.

Het is een niet-droog klimaat waar het hele jaar de gemiddelde maandtemperatuur hoger is dan 18°C.

Toegevoegd na 3 minuten:
Naast de gemiddelde temperatuur van 18°C is de ontzettend grote luchtvochtigheid een belangrijk kenmerk van een tropisch klimaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een tropisch klimaat kun je ook nog weer opdelen in 3 subklimaten:
1. Tropisch regenwoudklimaat
2. Tropisch moessonklimaat
3. Tropisch savanneklimaat
(bron 3)