Hoe kan een soort regenboog ontstaan als je tegenlicht hebt?

Zaterdagavond, wolken en zon,maar verder droog, keek ik naar het westen. Iets in het west-noord-westen de zon en in west-zuid-westen de kleuren van een regenboog. Hoe kan dit?

Ik weet dat de waarnemer van een regenboog zich tussen de zon en de regenbui bevindt, maar dat was in dit geval gans onmogelijk. Ik heb er een foto van gemaakt, mijn bril afgezet, maar ik bleef de kleuren zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat heet een bijzon.
Het zonlicht wordt in dit geval gebroken en gereflecteerd door ijskristallen in de hoge bewolking.
Vaak is er zo'n zelfde vlek aan de andere kant van de zon te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eenvoudig doch zeer duidelijk antwoord.