Bij welk weer komt vaak een mooie, fotogenieke zonsondergang?

Ik wil graag een mooie zonsondergang fotograferen vanaf de Posbank bij Arnhem. Zoeentje met een rode bol in een oranje lucht met hier en daar een gele streep op een wolkje.

Omdat het even rijden is kan ik niet afwachten. Dan is de zon onder voordat ik er ben.
Ik wil ook niet telkens voor nop daar naartoe.

Welke weersvoorspellingen moet ik in de gaten houden om vrij zeker een mooie zonsondergang te kunnen verwachten?

Picture for question

Het beste antwoord

Voor een mooie zonsondergang heb je heldere luchten in het westen nodig en een dik pak wolken in het oosten. Meteorologisch gezien heb je daarvoor doorgaans een koufront nodig gevolgd door beter weer.

Bewolking
Bewolking op middelhoog tot hoog niveau is goed, maar niet te veel of te weinig wolken. Bekijk je gedetailleerde weerbericht voor de percentages bewolking en probeer bij zonsondergang tussen de 30 en 70 procent te mikken.

Schone lucht
Schone lucht is zeer effectief in het verstrooien van blauw licht – dat staat gelijk aan een prachtigere rode, oranje en gele zonsondergang.
Om deze reden is een van de beste tijden voor dramatische zonsondergangen direct na een regenbui of storm.

Lage vochtigheid
De hoeveelheid vochtigheid in de lucht heeft ook invloed op de kleuren van je zonsondergang.
Een lagere luchtvochtigheid zorgt voor levendigere kleuren, terwijl een hoge luchtvochtigheid de kleuren dempt dankzij het watergehalte in de atmosfeer.

Geen wind
Op dagen dat er 's middags gunstige wolken aanwezig zijn, kunnen sterke winden die wolken verwijderen.

Je kunt echter ook een app het ideale weer laten voorspellen:
https://digital-photography-school.com/predicting-dramatic-sunsets/
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
'Dramatische zonsondergangen', wat een mooie woordcombinatie! Daar kan je je van alles bij voorstellen! Mijn fantasie slaat op hol!