Waarom zijn berggebieden zomers vaak nog best warm?

In bijvoorbeeld Japan heb je veel berggebieden waar heel veel sneeuw ligt 's winters maar in de zomer kan het er echt heet zijn. Dat is in oostenrijk ook zo. Waarom is dit? Want bij elke honderd meter die je omhoog gaat word het 1 graden koeler. Kan iemand mij dit uitleggen?
gr

2 maanden geleden

Het beste antwoord

De zon schijnt schuin op het aardoppervlak (behalve echt in de tropen). Hellingen die goed in de schuin invallende zonnestralen liggen warmen daardoor sneller op dan een vlak landschap.

Op steile beboste noordhellingen in de schaduw kan het zomaar tien graden kouder zijn dan op een zuidhelling van dezelfde berg. Bedenk als je gaat klimmen wel dat rotsen warmte lang vasthouden, dus zelfs als die klimroute in de schaduw is gekomen kan het lang heet blijven.

Per honderd meter stijgen daalt de temperatuur in de bergen inderdaad meestal 1 graad. Dat betekent dat je op hoogte minder last van de hitte zult hebben dan in het dal. Maar let wel: op hoogte is de zon (die door een minder dikke atmosfeer moet schijnen) sterker dan in het dal, en als je in de volle zon loopt heb je nog steeds kans op flinke warmte.
https://www.bergsport.nl/weblog/2022/07/12/de-beste-tips-als-je-met-warm-weer-de-bergen-ingaat
Bordensteker
2 maanden geleden
Mikaapje
2 maanden geleden
Verrek, nooit zo over na gedacht met die hellingen...
Mikaapje
2 maanden geleden
Maar dan zou het toch ook 's winters aan één kant van de berg warm zijn?
Bordensteker
2 maanden geleden
Ook in de winter is de zonbeschenen kant van een berg warmer dan de schaduwkant. Dat is dus relatief. Maar de zon schijnt in de winter veel minder uren én er ligt ook vaak een sneeuwdek dat de zonnestralen weerkaatst zonder dat de bodem zonnewarmte opneemt. De sneeuw van een echt sneeuwdek is namelijk gevallen op een dag met bewolking en dus geen verwarmende zonnestraling, dus de sneeuw valt op niet-voorverwarmde bodem, en als de zon weer tevoorschijn komt ligt er dus een zonnestraling-werend spierwit sneeuwdek, zodat de zon de aarde daar voorlopig niet echt meer kan opwarmen.

Andere antwoorden (1)

De vuistregel 'Want bij elke honderd meter die je omhoog gaat word het 1 graden koeler' geldt als je omhoog gaat ten opzichte van de grond. Dat komt omdat de licht niet wordt verwarmd door de zon, maar door de aarde (die natuurlijk were door de zon wordt verwarmd). In de bergen blijft het dus redelijk warm, omdat je og steeds dichtbij de opgewarmde grond blijft.
2 maanden geleden