De herfst begint officieel op 21 september. Dit heeft te maken met de stand van de zon. Op die datum staat de zon namelijk weer op de evenaar, terwijl hij in de zomer een 'reis' van de evenaar naar de zogenaamde kreefskeerkring op het noordelijk halfrond, meer informatie hierover in eerste bron. Aan het einde van de zomer is de zon weer 'teruggereist' naar de evenaar, en dat betekent dus minder directe zonneschijn in het noorden, omdat Nederland op het noordelijk halfrond ligt. Meteorologisch(weerkundig) wordt het begin van de maand al als het begin van de herfst gezien, omdat de zon dan dus al redelijk richting de herfstperiode gaat.

De gemiddelde temperatuur begint te dalen in september, dan begint dus de overgangsfase naar de winter: de herfst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De herfst begint nooit op 21 september....http://www.knmi.nl/cms/content/24948/herfst
De meteorologische herfst begint eerder, op 1 september op het noordelijk halfrond en op 1 maart op het zuidelijk halfrond. Deze duurt dan tot 1 december respectievelijk 1 juni.

In gematigde klimaatzones verliezen de meeste loofbomen en ook andere planten hun bladeren. In de herfst wordt het flink kouder dan in de zomer, hoewel er periodes met warmte kunnen optreden, de zogenaamde nazomer.
En het zijn juist die bekende nazomertjes die in september nog voor mooi weer zorgen.
10 jaar geleden
September heeft als bijnaam 'herfstmaand' gewoon omdat het in deze maand herfst wordt. Zo heet maart ook wel 'lentemaand', juni ook wel zomermaand en december ook wel wintermaand (zie bron). September wordt niet qua weer als 'herfstachtig' beschouwd. Je kunt nog hele mooie nazomerdagen hebben en echt herfstweer (veel regen en wind) zul je niet vaak tegenkomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Meteorologisch is het inderdaad herfst vanaf 1 september maar dat heeft niets met de stand van de zon te maken maar gewoon omdat meteorologen het lastig rekenen vinden met de astronomische herfst die soms op 22, 23 of 24 september valt. Omdat alle astronomische seizoenen op verschillende dagen beginnen hebben meteorologen afgesproken dat herfst begint op 1 sept, de winter op 1 dec, de lente op 1 maart en de zomer op 1 juni.

http://www.knmi.nl/cms/content/19940/herfst

Toegevoegd na 12 uur:
Herstel: "die soms op 22, 23 of 24 september BEGINT".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dus vooral zo voor het zeeklimaat. Verder zou dat juist pleiten om de meteorologische zomer van 1 juli -1 okt te laten lopen toch?
corzijlstra
10 jaar geleden
Het is niet zo, dat de winter 3 maanden duurt, de lente 3 maanden, de zomer 3 maanden en de herfst 3 maanden. Die verhouding hangt van gebied tot gebied af. In het noorden van Noorwegen duurt de zomer ongeveer 3 maanden en de winter meer dan 6 maanden. Daar blijft weinig tijd over voor de lente en de herfst. Ik denk, dat in Nederland de winter ca 2,5 maand duurt, de lente ca 2,5 maanden, de zomer ca 4,5 maanden en de herfst ca 2,5 maanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het allemaal op verschillende manieren benoemen. Feit is dat als je naar de stand van de zon tov de evenaar kijkt je precies weet (tot op de minuut nauwkeurig) hoelang een seizoen duurt en dat verschilt niet tussen noorwegen en spanje. Verder kun je meteoroligisch naar de seizoenen kijken (steeds per de eerste van de maand) en je kunt, zoals jij doet naar het weer kijken. Overigens valt er enorm te twisten over jouw verdeling! Er zullen het er maar weinig mee eens zijn dat de zomer langer duurt dan alle andere seizoenen. Men vindt juist dat in NL de herfst en lente lang duurt qua weer.
corzijlstra
10 jaar geleden
Ik vind een maximum temperatuur van 18 graden best zomers. Een maximum van 15 graden niet meer. Als die 18 graden gepaard gaat met een kille bries, dan lijkt het niet zomers meer. Maar 18 graden bij zon en weinig wind is heerlijk.
Misschien hebben ze in Siberië andere temperatuurgrenzen voor de seizoenen dan in Nederland. Stel, in januari is in een plaats het etmaalgemiddelde min 40 graden en in,juli plus 20 graden. Stel, half april is het etmaalgemiddelde er min 5 graden. Spreekt men daar dan van winter of lente?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil ook niet anders dan 20-23 graden in de zomer maar dat bedoelde ik niet. Jij vindt dat de zomer hier 4,5 maand duurt en alle andere maanden 2,5. Ik denk dat de meeste mensen het niet eens zijn met zo'n indeling en liever gaan naar 2 maanden voor zomer en winter en 4 maanden voor herfst en lente. Verder ga ik niet in deze discussie, je kunt beter zelf een vraag stellen want jij hebt het over hele andere dingen dan de vraag waar we nu in posten en dan ga ik off topic en dat mag niet.
corzijlstra
10 jaar geleden
Ik ga af op de temperaturen, die in september meestal gelden. Maxima van rondom 20 graden zijn dan heel gewoon. Gewoner dan maxima van rondom 15 graden. De gemiddelde etmaaltemperatuur in september is ca 15,5 graden,ca 1 á 1,5 graden lager dan in juli en augustus. Volgens mij kan men dan onmogelijk volhouden dat september een herfstmaand is. Het kan best zijn, dat men september als herfstmaand beschouwt, omdat het eind september soms herfstachtig wordt. Wat is de definitie van herfstmaand? Volgens mij moet men de hele maand dan beschouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De naam herfstmaand (net als oogstmaand etc) is gekozen omdat het die maand herfst WORDT. Niet omdat het weer zo herfstachtig is. Je haalt een aantal dingen door elkaar. De temperatuur in juni is overigens in het oosten ook al aardig hoor, bij meer zeeinvloed tempert het nog wat en dat is andersom in september.