Volgens de astrologie stond de zon op 7 november 1996 in het sterrenbeeld Schorpioen.

Wanneer je echter naar buiten gaat en naar de werkelijke sterrenhemel kijkt, zie je dat de zon op die datum overduidelijk in het sterrenbeeld Weegschaal staat. De zon gaat Weegschaal binnen op 31 oktober, en vertrekt op 21 november uit Weegschaal. Beide datums kunnen van jaar tot jaar een beetje variëren; dit komt hoofdzakelijk door schrikkeljaren. Maar meer dan een dag variëren deze datums niet, dus op 7 november staat de zon zonder enige twijfel in het sterrenbeeld Weegschaal.

Toegevoegd na 2 minuten:

Als je wilt kan ik je nog wat achtergrondinformatie geven over de oorzaken van de verschillen tussen de astrologische visie en de werkelijkheid, en ook over de redenen waarom het verschil onbelangrijk is voor de astrologen.

Je moet trouwens ook rekening houden met het feit dat er meerdere astrologieën bestaan, en dat al die astrologieën verschillende ideeën hebben over de sterrenbeelden. Astrologie is cultuurgebonden, dus onze astrologie is heel anders dan bijvoorbeeld de astrologie die in veel hindoeïstische landen wordt aangehangen.

10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Sorry, ik ging simpelweg uit van de astrologie, zonder te bedenken dat dat sowieso niets met de werkelijkheid te maken heeft. Plus
Reddie
10 jaar geleden
Verder gaf je ook al aan dat verschuivingen over lange tijd gaan.
Van 1996 tot 2013 is wel erg kort. Bovendien ligt 7 november ver van de "overgangs"data die door de astrologen hier ter plekke worden gehanteerd. Aldus mijn redenering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

Dat is het sterrenbeeld "SCHORPIOEN".
Dat is het al eeuwen lang, en het zal ook nog héél lang zo blijven.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Nee hoor, de sterrenbeelden verschuiven. Neem het sterrenbeeld Slangendrager - vroeger ging de zon daar nooit doorheen, nu wel.
Reddie
10 jaar geleden
@Cryofiel
Ons zonnestelsel verplaatst zich niet zo snel.
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de definitie van de starrenbeelden. Daar heb je erg veel fantasie voor nodig. En die verandert volgens mij sneller dan ons zonnestelsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wanneer ben je dan een slangendrager cryofiel?
Cryofiel
10 jaar geleden
@Reddie, het zonnestelsel verplaatst zich niet zo heel snel, maar wel merkbaar - althans, op een termijn van vele eeuwen. Belangrijker dan de verplaatsing van ons zonnestelsel zijn echter de veranderingen in de baan van de aarde rond de zon, en in de stand van de aardas. Denk daarbij aan dingen als precessie, nutatie en periheliumverschuiving - en dan zal ik er vast een paar vergeten.
  @Pelle, je "bent" geen Slangendrager. Hooguit ben je geboren op een plaats waarvandaan, en een moment waarop, het sterrenbeeld Slangendrager zich, gezien vanaf je geboorteplaats, achter de zon bevond. ;-) Voor aardbewoners geldt dit van 30 november tot 17 december. Beide datums zijn gemiddelden die van jaar tot jaar wat kunnen variëren; zie daarvoor mijn antwoord, elders op deze pagina.