Waarom blijft het tijdstip van opgaande zon eind december enkele weken hetzelfde, terwijl het tijdstip van ondergaande zon steeds later wordt?

Begin december is dit precies andersom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het heeft te maken met de eliptische baan van de aarde om de zon. Op wikipedia wordt het mooi uitgelegd:

"De kortste dag (ook: winterpunt) op het noordelijk halfrond valt elk jaar rond 22 december, maar niet steeds precies op deze datum. Dit is ongeveer de dag waarop de zonnewende (winterwende) plaatsvindt.

Dat de tijd ertussen het kortste is wil niet zeggen dat op die dag zonsopkomst het laatste en zonsondergang het vroegste is, want deze vallen niet samen. Dit wordt veroorzaakt door de elliptische baan van de aarde om de zon. In december 2003 kwam de zon het laatste op op de 31e en ging de zon het vroegste onder op de 13e. Er zitten achttien dagen tussen deze twee momenten doordat de baan van de aarde om de zon geen perfecte cirkel vormt. In het midden van die periode is het verschil tussen zonsopkomst en -ondergang het kleinst en spreken we dus van de kortste dag. Het plaatje maakt deze periode aanschouwelijk, dit geldt voor 2003 - 2004, voor een plaats in het midden van Nederland. Het verschil tussen zonsopkomst en -ondergang op de randen en in het midden bedraagt 8 tot 9 minuten."

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees ook het verhaal op de site van het KNMI:

http://www.knmi.nl/cms/content/22497/kortste_dagen
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed uitgelegd.
rose
12 jaar geleden
Vond ik ook, daarom heb ik het niet zelf opnieuw verwoord ;-)