Beide hebben gevolgen voor de natuur. Maar de opwarming van de aarde en de ijstijd zijn niet los van elkaar te zien, ze volgen elkaar op.
In de geschiedenis van de aarde (dus niet de laatste 100 jaar maar de miljoenen jaren dat onze aarde al bestaat) is het een continue afwisseling geweest van periodes waarin de aarde opwarmde en periodes van extreme koude (ijstijden). Deze afwisseling van warme en koude periodes heeft waarschijnlijk te maken met de baan waarin de aarde rond de zon draait.
Maar deze afwisseling heeft altijd gevolgen gehad voor de natuur. Bij de overgang van warm naar koud, verdwijnt een deel van de flora en fauna en komen er andere planten en dieren. En na een ijstijd gebeurt hetzelfde.