Hoe kunnen satelieten op een gelijke postie blijven tov de aarde als er geen motor in zit en toch meedraait met de aarde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
gvrox
9 jaar geleden
Heeft de maan wel een motor ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee Gvrox maar die staat ook niet stil t.o.v. de aarde.
gvrox
9 jaar geleden
Hm, ik maak niet helemaal een juiste vergelijking, de maan blijft niet ten opzichte van de aarde op dezelfde plaats. Maar dat zou wel kunnen als de maan een zodanige afstand tot de aarde had dat de omloopsnelheid overeenkomt met de draaiing van de aarde. Zo doen satellieten het dus ook.

Het beste antwoord

Dat heet een 'geostationaire baan' waarin die satelliet zich dan bevindt.

Als een satelliet eenmaal in zo'n baan is gebracht en er gebeurt verder niets mee (de natuurkundige zegt dan: er werken geen andere krachten meer op in) dan houden alle bestaande krachten (massa, snelheid, aantrekkingskracht van de aarde) elkaar precies in evenwicht en blijft de satelliet waar hij is ten opzichte van de aarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit komt door de gunstige afstand ze hangen net in evenwicht vallen niet terug op aarde maar vliegen ook net niet verder de ruimte in. Maar er zitten wel degelijk kleine motortjes aan een satelliet om eventueel correctie te kunnen uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
De maan staat nog veel verder weg en die vliegt ook niet verder de ruimte in. De afstand bepaalt de omloopsnelheid, er is dus een afstand waarbij de omloopsnelheid precies goed is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De maan verwijdert zich wel van de aarde. Met een of twee centimeter per jaar als ik het mij goed herinner.
dat heeft te maken met dat er vrijwel geen wrijving is buiten onze dampkring. dit houd in dat er geen snelheidsverlies is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt Jimmy maar dit werkt alleen in een geostationaire baan en die is ongeveer 36.000 km boven het aard oppervlakte. kom hij hoger of lager te hangen zal hij t.o.v. de aarde niet meer stil staan.
De aarde draait in 24 uur om zijn as. Het ruimtestation ISS draait in een paar uur op de aarde op een paar honderd kilometer hoogte, maar ondertussen draait de aarde ook door. Hoe hoger je komt des te langer duurt het om een rondje op de aarde te maken. Op ongeveer 36,000 km boven de aarde beweeg je net zo snel als de aarde draait; dat noemen ze een geostationaire baan. Dat je geen motor nodig hebt komt door dat de satelliet rechtdoor wil vliegen, maar tegelijkertijd door de zwaartekracht naar beneden valt naar de aarde; die twee bewegingen samen zorgen ervoor dat de satelliet een baan om de aarde maakt.